University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

"Tee dialogi parisi kanssa" : Hyvin menee! 1 - suomea aikuisille -oppikirjan keskustelutehtävät kielen oppimisen tukena

Thumbnail
View/Open
287.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Nurminen, Noora
Date
2018
Discipline
Suomen kieli

 
Tutkielma käsittelee Hyvin menee! 1 – suomea aikuisille -oppikirjan keskustelutehtäviä ja niiden roolia suomen kielen oppimisen tukena. Tarkoitus on tutkia, millaisia keskustelun ja vuorovaikutuksen mahdollisuuksia tehtävien kautta tarjoutuu ja millä tavoin keskustelutehtävät tukevat ja mahdollistavat suomen kielen muotojen, merkitysten ja käyttötapojen oppimista. Täysin vastaavaa tutkimusta S2-oppikirjojen keskustelutehtävistä ei ole aiemmin tehty, joten tämä tutkimus täydentää aiempia S2-oppikirjojen dialogeja tarkastelleiden tutkimusten tuloksia. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia keskustelun ja vuorovaikutuksen mahdollisuuksia keskustelutehtävät tarjoavat? 2. Millä tavoin keskustelutehtävät tukevat suomen kielen muotojen, merkitysten ja käyttötapojen oppimista? Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii sosiokulttuurinen kielen oppimisen näkökulma. Analyysimetodina hyödynnän laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jonka avulla aineistosta on muodostettu kunkin esille nousseen ilmiön mukaan nimetyt luokat. Tutkimuksen aineistona on Hyvin menee! 1 – suomea aikuisille -niminen suomen kielen alkeisoppikirja, jonka tavoitteena on toiminnallinen kielitaito eurooppalaisen viitekehyksen taitotasolla A2. Kirjan lähtökohta kielen oppimiseen on nimetty vuorovaikutteiseksi ja toiminnalliseksi. Analyysin kohteena ovat oppikirjan vuorovaikutteiset keskustelutehtävät. Tutkimuksen tuloksena keskustelutehtävistä nousi esille neljä ilmiötä, joiden avulla S2-oppijoille tarjoutuu mahdollisuus suomen kielen muotojen, merkitysten ja käyttötapojen oppimiseen. Nämä ilmiöt ovat kieliopin oppimisen tuki, sanaston ja fraasien oppimisen tuki, tehtävänannon ohjaus keskustelulle sekä vapaan keskustelun mahdollisuus. Kieliopin oppimisen tuki ilmenee keskustelutehtäviin upotettuina kieliopillisina piirteinä, joita oppijat harjoittelevat keskustelun lomassa. Sanaston ja fraasien oppimisen tukea tarjoavissa tehtävissä oppijat pääsevät käyttämään erilaisten arkisten tilanteiden kannalta olennaisia sanoja ja fraaseja keskustelussa. Tehtävänannon ohjaus keskustelulle nousee esille erityisesti muodollisissa asiointikeskusteluissa, joiden kielellistä rutiinia tehtävänannon ohjaamat keskustelutehtävät pyrkivät vahvistamaan. Vapaan keskustelun mahdollisuutta tarjoavat tehtävät puolestaan antavat oppijoille mahdollisuuden käydä keskenään merkitysneuvotteluja ja keskustella epämuodollisesti ajankohtaisista aiheista ja omista ajatuksistaan. Näin he pääsevät kehittämään myös kielitaidon kannalta tärkeitä vuorovaikutustaitoja. ...
Keywords
suomi toisena kielenä oppimateriaalit sosiokulttuurinen kielen oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805022418

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4409]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Jelmu-suomea : suomen kielen käyttö ja oppiminen vapaaehtoistyössä 

    Tourunen, Anniina (2016)
    Maisterintutkielmassani tarkastelen suomen kielen non-formaalia eli suunnitelluissa toiminnoissa mutta koulukontekstin ulkopuolella tapahtuvaa oppimista. Tutkin Jyväskylän elävän musiikin yhdistys Jelmu ry:n kansainvälisten ...
  • Oppijasta puhujaksi : erittäin edistyneet suomea toisena kielenä puhuvat aikuiset kielen, identiteetin ja ideologian risteymässä 

    Ruuska, Katharina (Kotikielen seura, 2021)
    Katharina Ruuskan suomen kielen alaan kuuluva väitöskirja tarkastettiin Jyväskylän yliopistossa maanantaina 9. marraskuuta 2020. Vastaväittäjänä toimi apulaisprofessori Peter De Costa (Michigan State University) ja kustoksena ...
  • Variaatio oppimisen osoittajana ja ohjaajana 

    Martin, Maisa; Kaivapalu, Annekatrin (Kotikielen seura, 2021)
  • Verkko toisen kielen itsenäisen opiskelun tukena kotoutumiskoulutuksen aikana 

    Ivanov, Mirja (2019)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin digitaalisten välineiden hyödyntämistä oppimisen tukena maahanmuuttajien kotoutumiskoulutusten suomen kielen opinnoissa. Erityisen mielenkiinnon kohteena oli maahanmuuttajien oma näkökulma: mitkä ...
  • Kielen oppimisen ekologiaa : maahanmuuttajaäidit kertovat 

    Dufva, Hannele (Kotikielen seura, 2021)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre