Lukion S2 : opetustarjonta ja ylioppilaskokeessa menestyminen
Tutkimuksen aiheena ovat S2-oppimäärän kurssitarjonta ja oppimateriaalien käyttö lukioissa sekä se, ovatko S2-ylioppilaskokeesta saadut arvosanat linjassa S1-arvosanojen kanssa. Etsin myös tilastoyhteyttä oppimäärän tarjonnan ja arvosanojen väliltä.
Arvosanojen tarkasteluväli on syksyn 2014 tutkinnosta syksyyn 2017. Tutkimusalue on koko maa. Tein kyselyn niille 251 lukiolle, joissa on tuolloin ollut S2-kokeen kirjoittajia. Kyselyyn vastasi lähes puolet lukioista.
Tutkimuksen perusteella S2-oppilaiden määrä lukiossa vaikuttaa kurssien tarjontaan, oppimateriaalien käyttöön ja arvosanoihin. Suurimmassa osassa lukioita S2-kokeen kirjoittajia on ollut tarkasteluaikana alle 10. Niistä S2-kursseja tarjoaa vain kolmasosa. Kaikki lukiot, joissa on ollut vähintään 20 S2-kokeen kirjoittajaa, tarjoavat kursseja,ja 90 prosenttia niistä käyttää S2-oppimateriaaleja. Oppilasmäärät myös ilmoitetaan yleisimmin syynä, jos kursseja ei järjestetä.
S2-ylioppilaskokeen arvosanoja vertaan saman koulun S1-arvosanoihin. En siis vertaa kouluja keskenään. Arvosanojen perusteella S2-kokeessa menestytään yleensä lukion tasoisesti, eli lukiokohtaiset S2- ja S1- ylioppilaskokeiden keskiarvot tarkasteluajalta ovat keskimäärin lähes samat. S2-oppilaiden suhteellinen suoriutuminen on parempaa kouluissa, joissa oppilaita on enemmän, S2-kursseja tarjotaan ja S2-oppimateriaaleja käytetään.
Tutkimuksen perusteella S2-kurssien tarjoaminen ja oppimateriaalien käyttäminen ovat lukioiden tavoitteena, ja niihin siirrytään, kun oppilaita on tarpeeksi. S2-oppilaat näyttävät hyötyvän niistä, jos oppilaita on ryhmäksi asti. Yksittäisten S2-oppilaiden kohdalla ryhmän sisäinen eriyttäminen näyttää antavan parempia tuloksia. Hyvä uutinen on, että S2-oppilaat saavat äidinkielen ja kirjallisuuden kokeesta keskimäärin samantasoisia arvosanoja kuin S1-oppilaat. Tutkimukseni koskee kuitenkin ainoastaan äidinkielen ja kirjallisuuden oppiainetta, jossa näillä ryhmillä on eri oppimäärät. Tutkimus ei kerro mitään vieraskielisten oppilaiden selviytymisestä esimerkiksi reaaliaineissa, joissa oppimäärä on kaikilla sama.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Monikielisenä ylioppilaskokeessa : S2-opiskelijoiden menestyminen matematiikan, reaaliaineiden ja vieraiden kielten kokeissa
Haimilahti, Eeva (2021)Tutkimukseni on poikkileikkaava kokonaistutkimus suomi toisena kielenä (S2) -oppimäärää opiskelevien lukiolaisten menestymisestä ylioppilastutkinnossa. Tutkimuskysymykseni ovat, onko äidinkielen ja kirjallisuuden arvosanalla ... -
Suomi toisena kielenä -oppija ainereaalin kirjoittajana ylioppilaskokeessa
Nissilä, Leena; Reiman, Nina; Vaarala, Heidi; Leontjev, Dmitri (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)Artikkeli käsittelee S2-kokelaiden suoriutumista ylioppilaskokeen ainereaalissa (biologiassa ja fysiikassa). Tavoitteena on selvittää, miten opiskelijoiden S2-kokeessa suoriutuminen ennustaa kokelaiden ainereaalin ... -
Näkökulmia nuorten monikielisyyteen ja Suomen kielivarantoon
Kalliokoski, Jyrki; Lehtimaja, Inkeri; Nissilä, Leena; Vaarala, Heidi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2021) -
Oppimista ohjaava palaute lukion S23-kurssin verkko-oppimismateriaalin itsenäisessä opiskelussa
Luostarinen, Aki (2015)Tätä pro gradu -tutkielmaa varten on tuotettu lukion S23-kurssin itsenäisesti opiskeltava verkkokoppimateriaalipa- ketti tehtävineen Otavan Opiston nettilukioon. Itsenäisessä verkko-opiskelussa opettajan ja oppijan ... -
Kirjallisuushistorian oppimateriaali lukion S2-opetukseen : toimintatutkimus tutkiva opettaja -periaatteella
Hietala, Milla-Maria; Tykkyläinen, Laura (2013)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.