dc.contributor.advisor | Innanen, Hely | |
dc.contributor.author | Koskela, Susanna | |
dc.contributor.author | Tuokko, Laura | |
dc.date.accessioned | 2018-04-26T14:13:04Z | |
dc.date.available | 2018-04-26T14:13:04Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1869640 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57780 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, millaisia kouluhyvinvointia edistäviä asioita kahdella tutkimukseemme osallistuneella yläkoululla on käytössään ja millainen rooli liikunnalla on kouluhyvinvoinnin osana. Lisäksi tutkimme, millaisia keinoja koulujen toimintakulttuureissa on lisätä oppilaiden fyysistä aktiivisuutta koulupäivän aikana ja millä tavoin oppilaita motivoidaan liikkumaan. Aihe on ajankohtainen, ja tutkimuksemme tuloksista sekä johtopäätöksistä on hyötyä suomalaisille yläkouluille ja niiden opettajille. Tutkimuksemme on laadullinen kahden suomalaisen yläkoulun tapaustutkimus. Keräsimme tutkimusaineistomme syksyllä 2017 opettajien ryhmähaastatteluilla ja rehtorien yksilöhaastatteluilla. Toteutimme haastattelut teemahaastatteluina ja analysoimme haastatteluaineistomme teorialähtöisen sisällönanalyysin mukaisesti. Tutkimustulosten mukaan molemmissa kouluissa oli neljä kouluhyvinvoinnin osa-aluetta: koulun olosuhteet, sosiaaliset suhteet, mahdollisuudet itsensä toteuttamiseen ja terveys. Liikunnalla oli suuri rooli kouluhyvinvoinnin edistämisessä ja se näkyi hyvinvoinnin eri osa-alueilla. Koulupäivän aikaista liikuntaa lisättiin monin eri keinoin. Personal trainer -toiminta oli koettu toimivaksi vähän liikkuvien oppilaiden liikunnan lisäämisessä. Oppilaiden liikuntamotivaatiota lisättiin keinoin, jotka tukivat autonomian, pätevyyden ja sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä tehtäväsuuntautunutta motivaatioilmastoa. Tutkimustulokset viittasivat siihen, että liikunnalla on merkittävä rooli kouluhyvinvoinnin osana. Tulosten mukaan vähän liikkuvien oppilaiden liikuntaan kannustamista pidetään haastavana, ja keinoja tarvittaisiin lisää. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (99 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | toimintakulttuuri | |
dc.subject.other | liikunnan lisääminen | |
dc.subject.other | liikuntamotivaatio | |
dc.subject.other | kouluhyvinvointi | |
dc.subject.other | yläkoulu | |
dc.subject.other | tapaustutkimus | |
dc.title | Kahden yläkoulun toimintakulttuuriin sisältyvät keinot lisätä oppilaiden liikuntaa ja liikuntamotivaatiota osana kouluhyvinvointia | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201804262382 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Tapaustutkimus | |
dc.date.updated | 2018-04-26T14:13:04Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | toimintakulttuuri | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |