University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Verkkokaupan käytettävyys

Thumbnail
View/Open
400.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ulander, Santeri
Date
2018
Discipline
Tietojärjestelmätiede

 
Verkkokauppa on alati kasvava tapa tehdä kauppaa. Luonteeltaan se eroaa perinteisistä kivijalkakaupoista hyvässä ja pahassa. Valtava kansainvälinen kilpailu verkkokaupan alalla pakottaa verkkokauppiaat miettimään tarkoin sitä, millä tavoin asiakkaan ostoaikomus herätetään. Tämä kandidaatintutkielma käsittelee verkkokaupan käytettävyyttä. Tutkielmassa pyritään selvit-tämään, miten käytettävyys vaikuttaa verkkokauppojen menestymiseen. Tutkielma suoritetaan kirjallisuuskatsauksena, joka pohjautuu sekä verkkokauppaa että käytettävyyttä käsittelevään kirjallisuuteen. Verkkokauppa on suhteellisen uusi ilmiö, joten sitä koskevaa kirjallisuutta ei tarvitse liiemmin karsia pois. Tutkielmassa keskitytään pelkästään kuluttajaverkkokaupan käsittelyyn, sillä muuten käsiteltävä näkökulma olisi liian laaja. Tutkittaessa käytettävyyden vaikutusta verkkokaupan menestymiseen esille nousi neljä seikkaa, joista kukin vaikuttaa osaltaan asiakkaiden ostoaikomukseen. Näitä olivat asiakkaan kokema hyödyllisyys, helppokäyttöisyys, luotettavuus sekä sen sisältämät riskit. Käytettävyyssuunnittelun avulla voidaan osaltaan vaikuttaa näihin kaikkiin seikkoihin. Hyväksi havaittu käytettävyys vaikuttaa lisäksi myös asiakkaan verkkosivustolle antamaan lojaaliuteen. Tämä tutkielma on suunnattu eritoten verkkokauppiaille sekä verkkokauppojen sidosryhmille, kuten esimerkiksi asiakkaille ja sijoittajille. ...
 
E-commerce is an ever-growing way of making trade. By its very nature, it dif-fers from traditional bricks-and-mortar stores, in both good and bad. Tremen-dous international competition in e-commerce forces online retailers to think carefully how to affect the customer´s purchase intentions. In this Bachelor´s Thesis, usability´s effect on e-commerce was investigated. The study was con-ducted as a literature review, which is based on literature found on e-commerce and usability. E-commerce is a fairly new phenomenon, so the litera-ture which concerns it does not need to be screened out. This thesis focuses on-ly on business-to-customer e-commerce because otherwise the addressed view would be too broad. When examining the effect of usability on e-commerce´s success, four issues emerged, each of which contributes to the customers buy-ing intentions. These included the utilitity, ease-of-use, reliability and risks which customer feels about the web shop, which is used. Usability planning can contribute to all these aspects. It turned out that good usability also influ-ences the loyality, which customers give out to websites. This thesis is aimed especially at online retailers and stakeholders of online retailers, for an exam-ple customers and investors. ...
 
Keywords
verkkokauppa käytettävyys luottamus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201804262374

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4412]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Verkkokaupan käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tekijät 

    Hannuksela, Emma-Stiina (2019)
    Kilpailu verkkokauppojen välillä kiristyy verkkokaupankäynnin kasvaessa. Käyttäjäkokemus on yksi verkkokaupan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä ja sen nähdään vaikuttavan asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Käyttäjäkokemuksen ...
  • Käyttäjäkokemuksen vaikutukset verkkokaupan asiakastyytyväisyyteen 

    Nissinen, Ella (2020)
    Verkkokaupan kasvavan suosion myötä myös kiinnostus verkkokauppasivus-tojen suunnittelua kohtaan on lisääntynyt. Niin kuin kaiken liiketoiminnan, myös verkkokaupankäynnin tavoitteena on tehdä voittoa, ja koska asiakastyytyväisyys ...
  • Verkkokaupan käytettävyys mobiililaitteella 

    Niemi, Aki (2010)
  • Käytettävyyden vaikutus verkkokaupan käyttöliittymäsuunnitteluun 

    Melto, Roosa (2019)
    Nykypäivänä yrityksille on suhteellisen helppoa ja edullista aloittaa sähköinen kaupankäynti. Tämän ansiosta verkkokauppojen määrä on lisääntynyt oleellisesti viime vuosina, ja kuluttajilla on paljon valinnanvaraa. ...
  • Verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelun vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen 

    Jussila, Jenni (2020)
    Verkkokaupoissa asioinnin suosio on kasvanut huomattavasti Internetin käytön lisääntyessä. Suosion kasvaessa on oleellista tutkia, miten verkkokauppa-suunnittelulla voidaan vahvistaa asiakkaan ostopäätöstä ja täten lisätä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre