Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRuotsalainen, Veera
dc.date.accessioned2018-04-26T09:50:35Z
dc.date.available2018-04-26T09:50:35Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1869494
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57771
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena on tarkastella Visual Thinking Strategies -menetelmän mahdollisuuksia kulttuuriosallistumisen edistämisen välineenä. VTS on yksinkertainen, keskusteluun perustuva matalan kynnyksen kuvataiteen tarkastelun menetelmä, joka ei vaadi osallistujilta aikaisempaa tietoa taiteesta ja jossa edetään osallistujien lähtökohdista. Laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan kulttuuriluotsien ja kansainvälisten opiskelijoiden kokemuksia menetelmästä Jyväskylän taidemuseon Sata vuotta, tuhat tulkintaa - yleisöyhteistyöhankkeessa. Tutkimuksen aineisto muodostuu ryhmien toimintaa seuraamalla kerätystä etnografisesta havaintoaineistosta, sekä osallistujille lähetetyn kyselyn vastauksista, jotka toimivat tutkimuksen pääaineistona. Aineiston analysointimenetelmänä käytetään sisällönanalyysiä. Tutkimustulokset osoittavat, että osallistujien kokemukset VTS -menetelmästä olivat hyvin positiivisia. Menetelmän periaatteet nähtiin käyttökelpoisena ja helppona taiteentarkasteluvälineenä. Menetelmän avulla taidekokemuksista tuli merkityksellisempiä ja menetelmän myötä taidemuseoihin suhtauduttiin entistä suuremmalla mielenkiinnolla. Osallistujista kulttuuriluotsit ja taidemuseon työntekijät/harjoittelijat näkivät menetelmän hyödyllisenä yleisön osallistamisen välineenä, luotsitoiminnassa tai erilaisissa opetustilanteissa. VTS -menetelmän mahdollisuudet uusien yleisöjen kulttuuriosallistumisen edistämisen välineenä näyttäytyvätkin tutkimuksessa erityisesti kulttuuriluotsitoiminnan kautta, jossa menetelmä voidaan opettaa edelleen niille, joilla on haasteita osallistua taiteeseen ja kulttuuriin. Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että VTS -menetelmän käytössä on potentiaalia erilaisten yleisöjen kulttuuriosallistumisen edistämiseen, mutta sen käyttöönsaaminen vaatisi lisää menetelmän opetusta erilaisille ryhmille, etenkin jos halutaan tavoittaa ei-osallistujia.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (98 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.title"Se tuo taidetta lähemmäs ihmistä" : Visual Thinking Strategies -menetelmä ja kulttuuriosallistumisen edistäminen Sata vuotta, tuhat tulkintaa -hankkeessa
dc.title.alternativeVisual Thinking Strategies -menetelmä ja kulttuuriosallistumisen edistäminen Sata vuotta, tuhat tulkintaa -hankkeessa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201804262372
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSosiologiafi
dc.contributor.oppiaineSociologyen
dc.date.updated2018-04-26T09:50:35Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi203
dc.subject.ysokulttuuri
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysoosallistuminen
dc.subject.ysoosallistaminen
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright