dc.contributor.author | Ruotsalainen, Veera | |
dc.date.accessioned | 2018-04-26T09:50:35Z | |
dc.date.available | 2018-04-26T09:50:35Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1869494 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57771 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella Visual Thinking Strategies -menetelmän
mahdollisuuksia kulttuuriosallistumisen edistämisen välineenä. VTS on yksinkertainen,
keskusteluun perustuva matalan kynnyksen kuvataiteen tarkastelun menetelmä, joka ei vaadi
osallistujilta aikaisempaa tietoa taiteesta ja jossa edetään osallistujien lähtökohdista.
Laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan kulttuuriluotsien ja kansainvälisten opiskelijoiden
kokemuksia menetelmästä Jyväskylän taidemuseon Sata vuotta, tuhat tulkintaa -
yleisöyhteistyöhankkeessa. Tutkimuksen aineisto muodostuu ryhmien toimintaa seuraamalla
kerätystä etnografisesta havaintoaineistosta, sekä osallistujille lähetetyn kyselyn vastauksista,
jotka toimivat tutkimuksen pääaineistona. Aineiston analysointimenetelmänä käytetään
sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittavat, että osallistujien kokemukset VTS -menetelmästä olivat hyvin
positiivisia. Menetelmän periaatteet nähtiin käyttökelpoisena ja helppona
taiteentarkasteluvälineenä. Menetelmän avulla taidekokemuksista tuli merkityksellisempiä ja
menetelmän myötä taidemuseoihin suhtauduttiin entistä suuremmalla mielenkiinnolla.
Osallistujista kulttuuriluotsit ja taidemuseon työntekijät/harjoittelijat näkivät menetelmän
hyödyllisenä yleisön osallistamisen välineenä, luotsitoiminnassa tai erilaisissa opetustilanteissa.
VTS -menetelmän mahdollisuudet uusien yleisöjen kulttuuriosallistumisen edistämisen välineenä
näyttäytyvätkin tutkimuksessa erityisesti kulttuuriluotsitoiminnan kautta, jossa menetelmä
voidaan opettaa edelleen niille, joilla on haasteita osallistua taiteeseen ja kulttuuriin.
Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että VTS -menetelmän käytössä on potentiaalia erilaisten
yleisöjen kulttuuriosallistumisen edistämiseen, mutta sen käyttöönsaaminen vaatisi lisää
menetelmän opetusta erilaisille ryhmille, etenkin jos halutaan tavoittaa ei-osallistujia. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (98 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.title | "Se tuo taidetta lähemmäs ihmistä" : Visual Thinking Strategies -menetelmä ja kulttuuriosallistumisen edistäminen Sata vuotta, tuhat tulkintaa -hankkeessa | |
dc.title.alternative | Visual Thinking Strategies -menetelmä ja kulttuuriosallistumisen edistäminen Sata vuotta, tuhat tulkintaa -hankkeessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201804262372 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Sosiologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Sociology | en |
dc.date.updated | 2018-04-26T09:50:35Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 203 | |
dc.subject.yso | kulttuuri | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | osallistuminen | |
dc.subject.yso | osallistaminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |