"Se tuo taidetta lähemmäs ihmistä" : Visual Thinking Strategies -menetelmä ja kulttuuriosallistumisen edistäminen Sata vuotta, tuhat tulkintaa -hankkeessa
Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella Visual Thinking Strategies -menetelmän
mahdollisuuksia kulttuuriosallistumisen edistämisen välineenä. VTS on yksinkertainen,
keskusteluun perustuva matalan kynnyksen kuvataiteen tarkastelun menetelmä, joka ei vaadi
osallistujilta aikaisempaa tietoa taiteesta ja jossa edetään osallistujien lähtökohdista.
Laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan kulttuuriluotsien ja kansainvälisten opiskelijoiden
kokemuksia menetelmästä Jyväskylän taidemuseon Sata vuotta, tuhat tulkintaa -
yleisöyhteistyöhankkeessa. Tutkimuksen aineisto muodostuu ryhmien toimintaa seuraamalla
kerätystä etnografisesta havaintoaineistosta, sekä osallistujille lähetetyn kyselyn vastauksista,
jotka toimivat tutkimuksen pääaineistona. Aineiston analysointimenetelmänä käytetään
sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittavat, että osallistujien kokemukset VTS -menetelmästä olivat hyvin
positiivisia. Menetelmän periaatteet nähtiin käyttökelpoisena ja helppona
taiteentarkasteluvälineenä. Menetelmän avulla taidekokemuksista tuli merkityksellisempiä ja
menetelmän myötä taidemuseoihin suhtauduttiin entistä suuremmalla mielenkiinnolla.
Osallistujista kulttuuriluotsit ja taidemuseon työntekijät/harjoittelijat näkivät menetelmän
hyödyllisenä yleisön osallistamisen välineenä, luotsitoiminnassa tai erilaisissa opetustilanteissa.
VTS -menetelmän mahdollisuudet uusien yleisöjen kulttuuriosallistumisen edistämisen välineenä
näyttäytyvätkin tutkimuksessa erityisesti kulttuuriluotsitoiminnan kautta, jossa menetelmä
voidaan opettaa edelleen niille, joilla on haasteita osallistua taiteeseen ja kulttuuriin.
Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että VTS -menetelmän käytössä on potentiaalia erilaisten
yleisöjen kulttuuriosallistumisen edistämiseen, mutta sen käyttöönsaaminen vaatisi lisää
menetelmän opetusta erilaisille ryhmille, etenkin jos halutaan tavoittaa ei-osallistujia.
...
Muu nimeke
Visual Thinking Strategies -menetelmä ja kulttuuriosallistumisen edistäminen Sata vuotta, tuhat tulkintaa -hankkeessaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käytäntöjä, tavoitteita ja näkökulmia osallistamiseen Jyväskylän kaupungin 2000-luvun alun kulttuuriohjelmissa
Kuortti, Enni (2020)Tarkastelen kolmea Jyväskylän kaupungin 2000-luvun alun kulttuuriohjelmaa osallisuuden ja osallistamisen näkökulmista. Selvitän, miten osallistamista käsitellään ohjelmissa ja minkälaisia osallistamisstrategioita niistä ilmenee. -
Nuorten kulttuurinen osallisuus : tapaus Katutaidetemppeli Jyväskylässä
Rakkola, Ilona (2023)Osallisuuden kokeminen on nuoren kehityksen, syrjäytymisen ehkäisemisen ja identiteetin rakentumisen kannalta tärkeää, ja taidelähtöisten menetelmien tavoitteena on auttaa löytämään keinoja vaikuttamiseen ja luontaiseen ... -
Osallistavat työpajat kulttuurisuunnittelun välineinä lähiötutkimuksessa
Suonperä, Petra (2023)Tässä etnologian ja kulttuuripolitiikan alan maisterintutkielmassa etsin vastauksia kysymyksiin, miten työpajat toimivat kulttuurisuunnittelun välineinä ja eri väestöryhmien kohdalla sekä millaisia haasteita ja onnistumisia ... -
Verkottumista ja vertaiskehittelyä : 10 vuotta tutkimus- ja aluekehitystyötä
Karjalainen, Anna-Liisa; Kolkka, Marjo; Hakala, Pirjo; Haavisto, Pekka; Viljaranta, Jaana; Olgac, Christina Rodell; Mälkiäinen, Pirjo; Vartiainen-Ora, Päivi; Smulowitz, Nana; Klemetti-Falenius, Anna-Leena; Pyylehto, Miina; Weiste-Paakkanen, Anneli; Jokela, Satu; Ahlfors, Gunta; Saarela, Inka; Dincay, Riitta; Laiti, Malla; Anttonen, Ritva; Florin, Kirsi; Metsälä, Kathy; Silvast, Jaana; Lantto, Raisa (Diakonia-ammattikorkeakoulu, 2015) -
Nuorten osallisuus ja ravitsemuskäyttäytyminen koulussa : miten osallistamisen kokemus, vaikutusmahdollisuuksien kokeminen ja osallisuuden aste ovat yhteydessä koululounaan syömiseen 6.-9.-luokkalaisten nuorten keskuudessa?
Gluschkoff, Tanja Helena (2016)Ruokavaliolla ja ravitsemuksella on tärkeä merkitys elintapasairauksien ennaltaehkäisyssä ja terveyden ylläpitämisessä läpi elämän. Säännöllinen ateriarytmi ja ravitsevat välipalat toimivat terveellisen ruokavalion perustana. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.