Show simple item record

dc.contributor.advisorAntti Pirhonen
dc.contributor.advisorHely Innanen
dc.contributor.authorTallbacka, Robert
dc.date.accessioned2018-04-24T08:34:11Z
dc.date.available2018-04-24T08:34:11Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1869411
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57733
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitettiin, miten työpaikan sisäilmaongelmat vaikuttavat yleisesti opettajien elämään. Tutkimukseen haastateltiin kolmea opettajaa, jotka olivat viimeisen viiden vuoden aikana saaneet työpaikan sisäilmasta oireita. Haastattelujen rakenne oli mukailtu teemahaastatteluun sopivaksi Rosenthalin (2003) elämäkerrallis-kerronnallisesta haastattelusta. Haastattelut analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Haastatteluista selvisi, että koulun sisäilmaongelmat heikentävät opettajien ammatillista identiteettiä. Opettajien henkinen jaksaminen on koetuksella, opetustyöstä tulee haastavampaa ja fyysiseen työympäristöön pitää tehdä muutoksia. Lisäksi opettajat ovat menettäneet luottamustaan työterveyshuoltoon. Myös työn ulkopuolinen elämä heikkenee. Syvä väsymys ja päänsärky olivat kaikille haastateltaville yhteisiä oireita, mutta niiden lisäksi heillä oli lukuisia yksilöllisiä oireita. Nämä oireet muuttivat opettajien entistä elämää, kun ne rajoittivat vapaa-ajan harrastuksia ja toimintaa. Ne aiheuttivat myös henkistä pahoinvointia, kun oma jaksaminen heikkeni ja ihmissuhteet kärsivät. Koulun sisäilmaongelmat aiheuttavat paljon henkilökohtaista kärsimystä opettajille. Sisäilmaongelmat eivät ole helposti ratkaistavissa, mutta opettajien pitäisi ottaa rohkeammin kantaa työpaikkarakennuksen sisäilma-asioiden hoitoon. Opettajankoulutuksella ei rakenneta kouluja, mutta sisäilmaoireiden ennaltaehkäisemiseksi varsinkin uuden koulun rakentamisessa opettajien pitäisi ottaa sisäilma-asioista selvää ja uskaltaa tuoda ajatuksensa useammin julki.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (64 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othersisäilmaongelmat
dc.titleTyöpaikan sisäilmaongelmien vaikutuksia opettajan elämään
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201804242342
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodHaastattelututkimus
dc.date.updated2018-04-24T08:34:11Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysosisäilma
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record