Työpaikan sisäilmaongelmien vaikutuksia opettajan elämään
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten työpaikan sisäilmaongelmat vaikuttavat yleisesti opettajien elämään. Tutkimukseen haastateltiin kolmea opettajaa, jotka olivat viimeisen viiden vuoden aikana saaneet työpaikan sisäilmasta oireita. Haastattelujen rakenne oli mukailtu teemahaastatteluun sopivaksi Rosenthalin (2003) elämäkerrallis-kerronnallisesta haastattelusta. Haastattelut analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Haastatteluista selvisi, että koulun sisäilmaongelmat heikentävät opettajien ammatillista identiteettiä. Opettajien henkinen jaksaminen on koetuksella, opetustyöstä tulee haastavampaa ja fyysiseen työympäristöön pitää tehdä muutoksia. Lisäksi opettajat ovat menettäneet luottamustaan työterveyshuoltoon.
Myös työn ulkopuolinen elämä heikkenee. Syvä väsymys ja päänsärky olivat kaikille haastateltaville yhteisiä oireita, mutta niiden lisäksi heillä oli lukuisia yksilöllisiä oireita. Nämä oireet muuttivat opettajien entistä elämää, kun ne rajoittivat vapaa-ajan harrastuksia ja toimintaa. Ne aiheuttivat myös henkistä pahoinvointia, kun oma jaksaminen heikkeni ja ihmissuhteet kärsivät.
Koulun sisäilmaongelmat aiheuttavat paljon henkilökohtaista kärsimystä opettajille. Sisäilmaongelmat eivät ole helposti ratkaistavissa, mutta opettajien pitäisi ottaa rohkeammin kantaa työpaikkarakennuksen sisäilma-asioiden hoitoon. Opettajankoulutuksella ei rakenneta kouluja, mutta sisäilmaoireiden ennaltaehkäisemiseksi varsinkin uuden koulun rakentamisessa opettajien pitäisi ottaa sisäilma-asioista selvää ja uskaltaa tuoda ajatuksensa useammin julki.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28107]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vailla yhteisiä ja selkeitä toimintamalleja : laadullinen tutkimus sisäilmaongelmien käsittelemisestä työyhteisöissä ja niiden vaikutuksista työhyvinvointiin
Hästbacka, Veli-Martin (2020)Tämä kandidaatintutkielma on laadullinen tutkimus, jossa tarkastelen sisäilmaongelmien käsittelemistä kolmessa eri työyhteisössä, ja sitä, miten ne vaikuttavat työilmapiiriin. Haastattelin kolmea eri henkilöä, joiden ... -
Yksilöitä vastuullistamassa : työpaikkojen sisäilmaongelmien vastuutoimijoiden subjektipositiot
Halme, Saija (2019)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan työpaikkojen sisäilmaongelmien vastuuta, jota on toistaiseksi vain sivuttu aiemmissa tutkimuksissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää eri vastuutoimijoiden asemoitumista ... -
Psychosocial Problems, Indoor Air-Related Symptoms, and Perceived Indoor Air Quality among Students in Schools without Indoor Air Problems : A Longitudinal Study
Finell, Eerika; Tolvanen, Asko; Pekkanen, Juha; Minkkinen, Jaana; Ståhl, Timo; Rimpelä, Arja (MDPI AG, 2018)The effect of students’ psychosocial problems on their reporting of indoor air quality (subjective IAQ) and indoor air-related (IA-related) symptoms has not been studied in schools in a longitudinal setting. Therefore, ... -
Eksotiikkaa vai ihmisarvoa: Opettajan monikulttuurisesta kompetenssista
Talib, Mirja-Tytti (2005)Maahanmuuttajien määrän lisääntyminen Suomessa 1990-luvulta lähtien ja samaan aikaan tapahtunut yhteiskunnallinen murros näkyvät koulun arjessa. Näiden asioiden myötä opettajan yhteiskunnallinen vastuu on lisääntynyt. ... -
Opettajan rooli lasten vertaissuhteiden kiusaamistilanteissa neljäs- ja viidesluokkalaisten kirjoitelmissa
Kruus, Essi (2023)Tutkimuksen tarkoituksena on lasten näkökulmaa kunnioittaen selvittää, miten lapset kuvaavat opettajan roolia lasten välisissä kiusaamistilanteissa. Tutkimuksessa on käytetty VALTAKO-tutkimushankkeen kirjoitelma-aineistoa, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.