Show simple item record

dc.contributor.advisorPiirainen-Marsh, Arja
dc.contributor.authorMcLean, Aino
dc.date.accessioned2018-04-14T09:08:46Z
dc.date.available2018-04-14T09:08:46Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1867608
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57594
dc.description.abstractTunne- ja vuorovaikutustaidot vaikuttavat merkittävästi koulumenestykseen ja yleiseen hyvinvointiin. Myönteiset tunteet parantavat muun muassa motivaatiota, keskittymiskykyä, muistia, sujuvuutta ja oppimista. Tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat keskeisiä kieltenoppimisessa ja –opettamisessa sillä nimenomaan kielen avulla kommunikoidaan ja ollaan vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kehittää viidesluokkalaisten tunne- ja vuorovaikutustaitoja englanninopetuksen yhteydessä. Tutkija-opettaja järjesti opetuskokeilun keski-suomalaisessa alakoulussa, jossa tutkija toimi myös sijaisena. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ja soveltaa tehtäviä joiden avulla voidaan kehittää oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitoja englanninkielen taitojen rinnalla ja havainnoida kuinka kyseiset tehtävät toimivat käytännössä. Tutkimusaineisto kerättiin opetuskokeilun aikana havainnoimalla, äänittämällä ja videoimalla oppitunteja. CASEL, the Collaborative for Academic, Social and Emotional Learning, edistää lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittämistä sekä koulumenestystä tavoitteenaan kyseisten taitojen järjestelmällinen opetus esikoulusta lukioon. Yhdistys jakaa tunne- ja vuorovaikutustaidot viiteen ydin kykyyn: itsetietoisuus, itsensä hallitseminen, sosiaalinen tietoisuus, ihmissuhdetaidot ja vastuullinen päätöksenteko. Tämän tutkimuksen tutkimusaineisto jaettiin viiteen eri kategoriaan näiden ydin kykjen mukaan. Ne loivat perustan koko tutkimukselle. Positiivisen psykologian kasvu tieteenalaksi on tuonut mukanaan hyvinvointinäkökulman myös kieltenopiskeluun. Kielestä nauttimisesta kirjoitetaan yhä enenevässä määrin. Sen yhteydessä painotetaan myönteisten tunteiden merkitystä erityisesti liikkeelle panevana voimana. Positiivinen psykologia ja sen pedagogiset tehtävät antavat kieltenopiskelijoille mahdollisuuden oppia kieliä positiivisesti sekä edistävät positiivista elämänasennetta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppilaat pystyivät tunnistamaan ja nimeämään tunteitaan; halusivat osallistua; uskalsivat näyttää sekä positiivisia että negatiivisia tunteita; kuuntelivat toisiaan; ja osasivat sekä pyytää että tarjota apua. Tutkimuksen esimerkit osoittavat, että oppilaat kykenivät käyttämään kaikkia viittä CASEL:in määrittämää ydin kykyä. Voidaan siis todeta, että tunne- ja vuorovaikutustaitoja on mahdollista kehittää englanninopetuksen yhteydessä. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen yksityiskohtainen lisääminen Opetussuunnitelmaan kieletenopetuksen yhteyteen varmistaisi niiden järjestelmällisen opettamisen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (105 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherSocial and emotional skills
dc.subject.othersocial and emotional learning
dc.subject.otherfifth grade
dc.subject.otherEFL
dc.subject.otherteaching intervention
dc.subject.otheracademic success
dc.subject.otherpositive emotions
dc.title"Tää oli kiva tunti!" : a social and emotional learning intervention in an EFL classroom
dc.title.alternativeSocial and emotional learning intervention in an EFL classroom
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201804142070
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2018-04-14T09:08:47Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokoululaiset
dc.subject.ysoopintomenestys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record