dc.contributor.advisor | Piirainen-Marsh, Arja | |
dc.contributor.author | McLean, Aino | |
dc.date.accessioned | 2018-04-14T09:08:46Z | |
dc.date.available | 2018-04-14T09:08:46Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1867608 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57594 | |
dc.description.abstract | Tunne- ja vuorovaikutustaidot vaikuttavat merkittävästi koulumenestykseen ja yleiseen hyvinvointiin. Myönteiset tunteet parantavat muun muassa motivaatiota, keskittymiskykyä, muistia, sujuvuutta ja oppimista. Tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat keskeisiä kieltenoppimisessa ja –opettamisessa sillä nimenomaan kielen avulla kommunikoidaan ja ollaan vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kehittää viidesluokkalaisten tunne- ja vuorovaikutustaitoja englanninopetuksen yhteydessä. Tutkija-opettaja järjesti opetuskokeilun keski-suomalaisessa alakoulussa, jossa tutkija toimi myös sijaisena. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ja soveltaa tehtäviä joiden avulla voidaan kehittää oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitoja englanninkielen taitojen rinnalla ja havainnoida kuinka kyseiset tehtävät toimivat käytännössä. Tutkimusaineisto kerättiin opetuskokeilun aikana havainnoimalla, äänittämällä ja videoimalla oppitunteja.
CASEL, the Collaborative for Academic, Social and Emotional Learning, edistää lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittämistä sekä koulumenestystä tavoitteenaan kyseisten taitojen järjestelmällinen opetus esikoulusta lukioon. Yhdistys jakaa tunne- ja vuorovaikutustaidot viiteen ydin kykyyn: itsetietoisuus, itsensä hallitseminen, sosiaalinen tietoisuus, ihmissuhdetaidot ja vastuullinen päätöksenteko. Tämän tutkimuksen tutkimusaineisto jaettiin viiteen eri kategoriaan näiden ydin kykjen mukaan. Ne loivat perustan koko tutkimukselle.
Positiivisen psykologian kasvu tieteenalaksi on tuonut mukanaan hyvinvointinäkökulman myös kieltenopiskeluun. Kielestä nauttimisesta kirjoitetaan yhä enenevässä määrin. Sen yhteydessä painotetaan myönteisten tunteiden merkitystä erityisesti liikkeelle panevana voimana. Positiivinen psykologia ja sen pedagogiset tehtävät antavat kieltenopiskelijoille mahdollisuuden oppia kieliä positiivisesti sekä edistävät positiivista elämänasennetta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppilaat pystyivät tunnistamaan ja nimeämään tunteitaan; halusivat osallistua; uskalsivat näyttää sekä positiivisia että negatiivisia tunteita; kuuntelivat toisiaan; ja osasivat sekä pyytää että tarjota apua. Tutkimuksen esimerkit osoittavat, että oppilaat kykenivät käyttämään kaikkia viittä CASEL:in määrittämää ydin kykyä. Voidaan siis todeta, että tunne- ja vuorovaikutustaitoja on mahdollista kehittää englanninopetuksen yhteydessä. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen yksityiskohtainen lisääminen Opetussuunnitelmaan kieletenopetuksen yhteyteen varmistaisi niiden järjestelmällisen opettamisen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (105 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | Social and emotional skills | |
dc.subject.other | social and emotional learning | |
dc.subject.other | fifth grade | |
dc.subject.other | EFL | |
dc.subject.other | teaching intervention | |
dc.subject.other | academic success | |
dc.subject.other | positive emotions | |
dc.title | "Tää oli kiva tunti!" : a social and emotional learning intervention in an EFL classroom | |
dc.title.alternative | Social and emotional learning intervention in an EFL classroom | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201804142070 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2018-04-14T09:08:47Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | sosiaaliset taidot | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | koululaiset | |
dc.subject.yso | opintomenestys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |