"Tää oli kiva tunti!" : a social and emotional learning intervention in an EFL classroom
Tunne- ja vuorovaikutustaidot vaikuttavat merkittävästi koulumenestykseen ja yleiseen hyvinvointiin. Myönteiset tunteet parantavat muun muassa motivaatiota, keskittymiskykyä, muistia, sujuvuutta ja oppimista. Tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat keskeisiä kieltenoppimisessa ja –opettamisessa sillä nimenomaan kielen avulla kommunikoidaan ja ollaan vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kehittää viidesluokkalaisten tunne- ja vuorovaikutustaitoja englanninopetuksen yhteydessä. Tutkija-opettaja järjesti opetuskokeilun keski-suomalaisessa alakoulussa, jossa tutkija toimi myös sijaisena. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ja soveltaa tehtäviä joiden avulla voidaan kehittää oppilaiden tunne- ja vuorovaikutustaitoja englanninkielen taitojen rinnalla ja havainnoida kuinka kyseiset tehtävät toimivat käytännössä. Tutkimusaineisto kerättiin opetuskokeilun aikana havainnoimalla, äänittämällä ja videoimalla oppitunteja.
CASEL, the Collaborative for Academic, Social and Emotional Learning, edistää lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittämistä sekä koulumenestystä tavoitteenaan kyseisten taitojen järjestelmällinen opetus esikoulusta lukioon. Yhdistys jakaa tunne- ja vuorovaikutustaidot viiteen ydin kykyyn: itsetietoisuus, itsensä hallitseminen, sosiaalinen tietoisuus, ihmissuhdetaidot ja vastuullinen päätöksenteko. Tämän tutkimuksen tutkimusaineisto jaettiin viiteen eri kategoriaan näiden ydin kykjen mukaan. Ne loivat perustan koko tutkimukselle.
Positiivisen psykologian kasvu tieteenalaksi on tuonut mukanaan hyvinvointinäkökulman myös kieltenopiskeluun. Kielestä nauttimisesta kirjoitetaan yhä enenevässä määrin. Sen yhteydessä painotetaan myönteisten tunteiden merkitystä erityisesti liikkeelle panevana voimana. Positiivinen psykologia ja sen pedagogiset tehtävät antavat kieltenopiskelijoille mahdollisuuden oppia kieliä positiivisesti sekä edistävät positiivista elämänasennetta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppilaat pystyivät tunnistamaan ja nimeämään tunteitaan; halusivat osallistua; uskalsivat näyttää sekä positiivisia että negatiivisia tunteita; kuuntelivat toisiaan; ja osasivat sekä pyytää että tarjota apua. Tutkimuksen esimerkit osoittavat, että oppilaat kykenivät käyttämään kaikkia viittä CASEL:in määrittämää ydin kykyä. Voidaan siis todeta, että tunne- ja vuorovaikutustaitoja on mahdollista kehittää englanninopetuksen yhteydessä. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen yksityiskohtainen lisääminen Opetussuunnitelmaan kieletenopetuksen yhteyteen varmistaisi niiden järjestelmällisen opettamisen.
...
Muu nimeke
Social and emotional learning intervention in an EFL classroomAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Cultural adaptation, content, and protocol of a feasibility study of school-based “Let’s learn about emotions” intervention for Finnish primary school children
Sourander, A.; Ishikawa, S.; Ståhlberg, T.; Kishida, K.; Mori, Y.; Matsubara, K.; Zhang, X.; Hida, N.; Korpilahti-Leino, T.; Ristkari, T.; Torii, S.; Gilbert, S.; Hinkka-Yli-Salomäki, S.; Savolainen, H.; Närhi, V. (Frontiers Media SA, 2024)Introduction: Emotional awareness and emotion regulation are crucial for cognitive and socio-emotional development in children. School-based interventions on socio-emotional skills have the potential to prevent these ... -
Teacher emotional support in relation to social competence in preschool classrooms
Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina; von Suchodoletz, Antje (Routledge, 2020)The present study aimed to investigate the associations between teachers’ observed emotional support and social competence among Finnish pre-schoolers (6-year-olds). The quality of emotional support was observed using the ... -
The roller coaster of emotions : A material package of English oral skills activities on social and emotional competence for upper secondary schools
Vornanen, Katariina (2023)Opettajilla on merkittävä rooli oppilaiden oppimisen edistämisessä sekä heidän hyvinvointinsa tukemisessa. Yksi koulutuksen tärkeistä tehtävistä on tukea oppilaiden kasvua niin, että he oppivat elämässä tärkeitä taitoja, ... -
Implementation of the inclusive CICO Plus intervention for pupils at risk of severe behaviour problems in SWPBS schools
Karhu, Anne; Paananen, Mika; Närhi, Vesa; Savolainen, Hannu (Routledge, 2020)Check in–check out (CICO) is a widely used and studied behavioural intervention. Although CICO is an effective way to support pupils’ behaviour in a school context, not all pupils benefit from basic CICO. A single-case ... -
The effects of motor skill and physical activity interventions on preschoolers' cognitive and academic skills : A systematic review
Jylänki, Pinja; Mbay, Theo; Hakkarainen, Airi; Sääkslahti, Arja; Aunio, Pirjo (Elsevier BV, 2022)The present systematic review aimed to investigate the methodological quality and the effects of fundamental motor skills and physical activity interventions on cognitive and academic skills in typically developing 3 to ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.