Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPerkkilä, Päivi
dc.contributor.authorTamminen, Erkka
dc.date.accessioned2018-04-12T12:42:18Z
dc.date.available2018-04-12T12:42:18Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1867509
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57581
dc.description.abstractTutkimukseni aiheena on Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa luokanopettajaksi opiskelevien aikuisopiskelijoiden käsitykset liikunnasta ja liikunnan opetuksesta peruskoulussa. Tutkimuksen keskiössä ovat omasta koululiikunnasta ja omista liikuntakokemuksista saadut käsitykset. Koetaanko koululiikunta negatiivisena vai positiivisena vaikuttajana? Kuinka se vaikuttaa ihmisen liikuntaintoon ja käsityksiiin itsestä liikkujana? Aihetta on tutkittu fenomenografisin tutkimusmenetelmin. Aineisto on kerätty webropol-järjestelmälä, sähköisenä kyselylomakkeena keväällä 2017. Tutkimukseen kohdistui 40 opiskelijaan, joista 15 vastasi kyselyyn. Tutkimukselleni taustaa on haettu erilaisista tutkimuksista ja kirjallisuudesta, jotka selvittävät liikunnan positiivisia ja negatiivisia puolia yksilön elämänkaareen – hyvinvointiin, sosiaalisuuteen ja liikunnallisiin taitoihin. Lisäksi luon katsauksen koululiikunnan pedagogiikkaan ja yleensäkin suomalaisen liikunnan historiaan ja kehitykseen. Se, millaisen liikunnallisen käsityksen aikuinen ihminen liikunnasta saa, on usein koululiikunnalla asiaan vaikutus. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi koululiikunnan vaikutus: se on toisille suurempi. Koululiikunta koetaan pääosin merkityksellisenä vaikuttajana (joko positiivisena tai negatiivisena) ihmisen liikuntakäsitykseen ja –intoon aikuisiällä. Lisäksi liikunnan opetukseen kaivataan uudenlaisia ajatuksia ja sitä halutaan kehittää myös omien kokemusten siivittämänä.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (69 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.titleLiikuntakokemuksien ja -käsityksien vaikutus liikunnan opettamiseen : liikuntakokemusten ja koululiikunnan merkitys yliopistokeskus Chydeniuksen luokanopettajaopiskelijoille
dc.title.alternativeLiikuntakokemusten ja koululiikunnan merkitys yliopistokeskus Chydeniuksen luokanopettajaopiskelijoille
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201804122058
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2018-04-12T12:42:18Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysokäsitykset
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot