dc.contributor.advisor | Perkkilä, Päivi | |
dc.contributor.author | Tamminen, Erkka | |
dc.date.accessioned | 2018-04-12T12:42:18Z | |
dc.date.available | 2018-04-12T12:42:18Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1867509 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57581 | |
dc.description.abstract | Tutkimukseni aiheena on Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa
luokanopettajaksi opiskelevien aikuisopiskelijoiden käsitykset liikunnasta ja
liikunnan opetuksesta peruskoulussa.
Tutkimuksen keskiössä ovat omasta koululiikunnasta ja omista
liikuntakokemuksista saadut käsitykset. Koetaanko koululiikunta negatiivisena
vai positiivisena vaikuttajana? Kuinka se vaikuttaa ihmisen liikuntaintoon ja
käsityksiiin itsestä liikkujana? Aihetta on tutkittu fenomenografisin
tutkimusmenetelmin. Aineisto on kerätty webropol-järjestelmälä, sähköisenä
kyselylomakkeena keväällä 2017. Tutkimukseen kohdistui 40 opiskelijaan, joista
15 vastasi kyselyyn.
Tutkimukselleni taustaa on haettu erilaisista tutkimuksista ja kirjallisuudesta,
jotka selvittävät liikunnan positiivisia ja negatiivisia puolia yksilön
elämänkaareen – hyvinvointiin, sosiaalisuuteen ja liikunnallisiin taitoihin.
Lisäksi luon katsauksen koululiikunnan pedagogiikkaan ja yleensäkin
suomalaisen liikunnan historiaan ja kehitykseen. Se, millaisen liikunnallisen
käsityksen aikuinen ihminen liikunnasta saa, on usein koululiikunnalla asiaan
vaikutus. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi koululiikunnan vaikutus: se on
toisille suurempi. Koululiikunta koetaan pääosin merkityksellisenä vaikuttajana
(joko positiivisena tai negatiivisena) ihmisen liikuntakäsitykseen ja –intoon
aikuisiällä. Lisäksi liikunnan opetukseen kaivataan uudenlaisia ajatuksia ja sitä
halutaan kehittää myös omien kokemusten siivittämänä. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (69 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Liikuntakokemuksien ja -käsityksien vaikutus liikunnan opettamiseen : liikuntakokemusten ja koululiikunnan merkitys yliopistokeskus Chydeniuksen luokanopettajaopiskelijoille | |
dc.title.alternative | Liikuntakokemusten ja koululiikunnan merkitys yliopistokeskus Chydeniuksen luokanopettajaopiskelijoille | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201804122058 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2018-04-12T12:42:18Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |