Oi aikoja, oi tapoja : muistitieto Opettajankoulutus 2020 -selvitystyöstä
Päivämäärä
2018Tässä tutkimuksessa tutkittiin Opettajankoulutus 2020 -selvitystyön työryhmän jäsenten ajatuksia opettajankoulutuksen kehittämisestä. Menetelmänä hyödynnettiin muistitietotutkimusta, joka pyrki selvittämään, mitä haastateltavat halusivat tehdä, mitä uskoivat tekevänsä ja mitä arvioivat jälkikäteen tehneensä opettajankoulutuksen kehittämisen eteen. Näin pyrimme selvittämään, millaista opettajankoulutuksen kehittämistyö oli 2000-luvun alussa, mitkä tekijät siihen vaikuttivat ja tarkentamaan kuvaa opettajankoulutuksen nykytilasta. Tutkimuksemme osoittaa, että kehittämistyötä on ohjannut periaate akateemisesta opettajankoulutuksesta. Opettajankoulutus 2020 -selvitystyö ei ole syntynyt tyhjästä, sillä muistitiedon perusteella se on osa opettajankoulutuksen kehittämisjatkumoa. Tutkimuksemme on vahvistanut käsitystä, että opettajankoulutuksen kehittäminen 2000-luvulla on ollut yhteydessä sekä kansainvälistyvään koulutuspolitiikkaan että koventuneeseen kilpailuun tutkimusrahoituksesta. Yksi Opettajankoulutus 2020 -selvitystyön motiiveista on muistitiedon perusteella ollut pyrkimys vaikuttaa yliopiston ja valtion tasolla päätöksentekijöihin. Tutkimustuloksemme osoittavat vallitsevan kehittämiskulttuurin asettaneen haasteita opettajankoulutukselle. Opettajankoulutuksen tavoitteellinen kehittäminen vaatii tulevaisuuden visioinnin ohella syvällistä ymmärrystä aiemmasta kehityksestä.
...
Muu nimeke
Muistitieto Opettajankoulutus 2020 -selvitystyöstäAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Paikoillanne, valmiit, nyt! : opettajankoulutuksen haasteet tänään : valtakunnallinen opettajankoulutuksen konferenssi Kokkolassa 2006
Valtakunnallinen opettajankoulutuksen konferenssi; Aarnos, Eila; Meriläinen, Merja (Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2007) -
Opinto-ohjaajakoulutuksen vaiheita
Lerkkanen, Jukka (Jyväskylän ammattikorkeakoulu, 2022)Tänä päivänä ohjausalan ammattilaisten pätevyys on yksi viidestä Euroopan unionin jäsenmaiden hyväksymistä elinikäisen ohjauksen kansallisista laatukriteereistä. Suomessa perusopetuksessa ja toisella asteella toimivien ... -
An Introduction to Assessment and Evaluation in ECEC Context
Garvis, Susanne; Kangas, Jonna; Harju-Luukkainen, Heidi (Springer International Publishing, 2022)The quality of early childhood education and care (ECEC) is linked with societal values, understanding of curricula, and future goals. In the hands of motivated and qualified practitioners and stakeholders, the methods and ... -
From individuality towards co-operative culture : New direction for professional development in Finnish teacher education
Rautiainen, Matti; Kostiainen, Emma (Beltz Juventa, 2021) -
Opettajankoulutuksen kehittämisohjelman seuranta ja arviointi 2005 : opettajien peruskoulutus 2005 ja seuranta 2002-2005
Piesanen, Ellen; Kiviniemi, Ulla; Valkonen, Sakari (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2006)Opetusministeriö julkaisi vuonna 2001 Opettajankoulutuksen kehittämisohjelman linjaamaan opettajien perus- ja täydennyskoulutusta. Kehittämisohjelma keskittyi opettajan työn lähtökohtiin, kehittämistavoitteisiin ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.