Show simple item record

dc.contributor.authorKivistö, Henri
dc.contributor.authorToikka, Teppo
dc.date.accessioned2018-03-20T12:51:23Z
dc.date.available2018-03-20T12:51:23Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1863154
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57357
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tutkittiin Opettajankoulutus 2020 -selvitystyön työryhmän jäsenten ajatuksia opettajankoulutuksen kehittämisestä. Menetelmänä hyödynnettiin muistitietotutkimusta, joka pyrki selvittämään, mitä haastateltavat halusivat tehdä, mitä uskoivat tekevänsä ja mitä arvioivat jälkikäteen tehneensä opettajankoulutuksen kehittämisen eteen. Näin pyrimme selvittämään, millaista opettajankoulutuksen kehittämistyö oli 2000-luvun alussa, mitkä tekijät siihen vaikuttivat ja tarkentamaan kuvaa opettajankoulutuksen nykytilasta. Tutkimuksemme osoittaa, että kehittämistyötä on ohjannut periaate akateemisesta opettajankoulutuksesta. Opettajankoulutus 2020 -selvitystyö ei ole syntynyt tyhjästä, sillä muistitiedon perusteella se on osa opettajankoulutuksen kehittämisjatkumoa. Tutkimuksemme on vahvistanut käsitystä, että opettajankoulutuksen kehittäminen 2000-luvulla on ollut yhteydessä sekä kansainvälistyvään koulutuspolitiikkaan että koventuneeseen kilpailuun tutkimusrahoituksesta. Yksi Opettajankoulutus 2020 -selvitystyön motiiveista on muistitiedon perusteella ollut pyrkimys vaikuttaa yliopiston ja valtion tasolla päätöksentekijöihin. Tutkimustuloksemme osoittavat vallitsevan kehittämiskulttuurin asettaneen haasteita opettajankoulutukselle. Opettajankoulutuksen tavoitteellinen kehittäminen vaatii tulevaisuuden visioinnin ohella syvällistä ymmärrystä aiemmasta kehityksestä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (145 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otheropettajankoulutus
dc.subject.othermuistitieto
dc.subject.otherkoulutuspolitiikka
dc.subject.otherakateemisuus
dc.subject.othertutkimusperustaisuus
dc.subject.otherselvitystyö
dc.subject.otherkehittäminen
dc.titleOi aikoja, oi tapoja : muistitieto Opettajankoulutus 2020 -selvitystyöstä
dc.title.alternativeMuistitieto Opettajankoulutus 2020 -selvitystyöstä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201803201774
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2018-03-20T12:51:23Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysomuistitieto
dc.subject.ysokoulutuspolitiikka
dc.subject.ysokehittäminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record