Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorEskelä-Haapanen, Sirpa
dc.contributor.advisorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.contributor.advisorPoikkeus, Anna-Maija
dc.contributor.authorOnkalo, Sini
dc.contributor.authorPaananen, Elina
dc.date.accessioned2018-03-15T21:32:24Z
dc.date.available2018-03-15T21:32:24Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1862203
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57330
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opettajien käsityksiä perusopetuksessa opetettavien katsomusaineiden opettamisesta ja dialogisuuden ilmenemistä näissä käsityksissä. Tutkimusta varten haastateltiin 11 opettajaa, jotka opettivat jotakin katsomusainetta perusopetuksen luokilla 1–6. Haastateltujen opettamia katsomusaineita olivat evankelisluterilainen uskonto, elämänkatsomustieto, ortodoksinen uskonto, islam sekä eräs vähemmistöuskonto. Haastattelut tehtiin Uudellamaalla, Keski-Suomessa ja Pohjois-Pohjanmaalla. Tekstimuotoon muutettu haastatteluaineisto analysoitiin fenomenografista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen tuloksina esitettävät tulosavaruuden kategoriat kuvaavat erilaisia tapoja ymmärtää tarkasteltua ilmiötä. Viiden kuvauskategorian vertikaalinen järjestys perustuu siihen, miten moniulotteisesti dialogisuus niissä näyttäytyy: 1) Katsomusaineen keskeisin tavoite on dialogisuuteen oppiminen, 2) Katsomusaineen opettaminen on kasvatusta, 3) Katsomusaineen tehtävä on herättää innostus henkisiin ja hengellisiin asioihin, 4) Katsomusaineen opettaminen vahvistaa lapsen katsomuksellista identiteettiä ja sosiaalistaa yhteisöön sekä 5) Ristiriidat kahlitsevat opettamista – dialogisuus on mahdotonta saavuttaa. Keskeisenä havaintona oli, että dialogisuus näyttäytyi opettajien käsityksissä sekä dialogisena opetuksena että dialogisena kasvatuksena. Opettajien ammatillista kehittymistä olisi tärkeää tukea kohti kulttuurisensitiivistä ja dialogista opetuskulttuuria.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (115 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherdialogisuus
dc.subject.otherkatsomusaineet
dc.subject.otheruskontodialogi
dc.subject.otherkatsomusdialogi
dc.subject.otherfenomenografia
dc.titleOpettajien käsityksiä katsomusaineiden opettamisesta : dialogisuus käsityksissä
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201803151741
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodFenomenografia
dc.date.updated2018-03-15T21:32:24Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysodialogisuus
dc.subject.ysokatsomusaineet
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysouskontodialogi
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright