Opettajien käsityksiä katsomusaineiden opettamisesta : dialogisuus käsityksissä
Päivämäärä
2018Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opettajien käsityksiä perusopetuksessa opetettavien katsomusaineiden opettamisesta ja dialogisuuden ilmenemistä näissä käsityksissä. Tutkimusta varten haastateltiin 11 opettajaa, jotka opettivat jotakin katsomusainetta perusopetuksen luokilla 1–6. Haastateltujen opettamia katsomusaineita olivat evankelisluterilainen uskonto, elämänkatsomustieto, ortodoksinen uskonto, islam sekä eräs vähemmistöuskonto. Haastattelut tehtiin Uudellamaalla, Keski-Suomessa ja Pohjois-Pohjanmaalla. Tekstimuotoon muutettu haastatteluaineisto analysoitiin fenomenografista tutkimusmenetelmää käyttäen.
Tutkimuksen tuloksina esitettävät tulosavaruuden kategoriat kuvaavat erilaisia tapoja ymmärtää tarkasteltua ilmiötä. Viiden kuvauskategorian vertikaalinen järjestys perustuu siihen, miten moniulotteisesti dialogisuus niissä näyttäytyy: 1) Katsomusaineen keskeisin tavoite on dialogisuuteen oppiminen, 2) Katsomusaineen opettaminen on kasvatusta, 3) Katsomusaineen tehtävä on herättää innostus henkisiin ja hengellisiin asioihin, 4) Katsomusaineen opettaminen vahvistaa lapsen katsomuksellista identiteettiä ja sosiaalistaa yhteisöön sekä 5) Ristiriidat kahlitsevat opettamista – dialogisuus on mahdotonta saavuttaa. Keskeisenä havaintona oli, että dialogisuus näyttäytyi opettajien käsityksissä sekä dialogisena opetuksena että dialogisena kasvatuksena. Opettajien ammatillista kehittymistä olisi tärkeää tukea kohti kulttuurisensitiivistä ja dialogista opetuskulttuuria.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kielitietoisuus varhaiskasvatuksen opettajien käsityksissä ja käytännöissä
Niiranen, Inka; Mannermetsä, Salla (2024)Tämä tutkimus sijoittuu varhaiskasvatuksen kontekstiin, ja sen keskeisenä kiinnostuksen kohteena on kielitietoisuus. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat käsittävät kielitietoisuuden. ... -
"Tätä osa-aluetta ja sen merkitystä usein vähätellään" : luokanopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajien käsityksiä TVT:n opettamisesta alakoulussa
Huttunen, Emmi (2023)Tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajaopiskelijoiden sekä luokanopettajana työskentelevien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian opettamisesta alakoulussa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten ryhmien käsitykset ... -
Äidinkielen opettajien käsityksiä kielitiedon opettamisesta
Mauno, Sofia (2014)Tarkastelen tässä pro gradu -tutkielmassa äidinkielen opettajien käsityksiä kielitiedon opettamisesta. Kielitiedon opettamiseen liittyvät kysymykset ovat esillä jatkuvasti, ja on keskusteltu muun muassa oppilaiden huonosta ... -
Opettajien käsityksiä sosiaalisten taitojen opettamisesta peruskoulun 1. - 6. luokilla
Oinas, Seija (2010) -
Opettajien käsityksiä ja kokemuksia tunnetaitojen opettamisesta alkuopetuksessa
Ojala, Annika (2010)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.