dc.contributor.advisor | Koivula, Merja | |
dc.contributor.author | Partanen, Heidi | |
dc.date.accessioned | 2018-03-07T15:35:57Z | |
dc.date.available | 2018-03-07T15:35:57Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1860628 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57269 | |
dc.description.abstract | Papilio-ohjelma on sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen ja käyttäytymisen haasteiden ehkäisyyn kehitetty ohjelma varhaiskasvatusikäisille lapsille (Scheithauer, Bondü, Hess & Mayer 2016, 157). Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kasvattajien kokemuksia Papilio-ohjelman toteuttamisesta ja toimivuudesta suomalaisessa varhaiskasvatuksessa sekä siitä, miten Papilio-ohjelma tukee lasten sosioemotionaalisia taitoja. Ohjelman toteuttamista ja toimivuutta on tärkeää tutkia, jotta voidaan tarkastella ohjelman hyötyjä ja laajempia käyttömahdollisuuksia. Tutkimusaineisto koostuu kuuden varhaiskasvattajan teemahaastatteluista kahdesta päiväkodista sekä yhden päiväkodin päiväkirjoista Papilio-ohjelman toteuttamiseen liittyen. Aineisto on kerätty Papilio-ohjelma lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen ja itsesäätelypulmien ennaltaehkäisyyn -tutkimushankkeeseen syksyn 2015 ja kesän 2016 välisenä aikana. Tutkimusaineisto on analysoitu teoriasidonnaista sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tutkimustulokset tuottivat tietoa kasvattajien kokemuksista Papilio-ohjelman toteuttamisesta. Nämä kokemukset jakaantuivat kokemuksiin Papilio-ohjelman toteuttamisesta lasten kanssa, omasta kasvattajayhteisöstä Papilio-ohjelman toteuttajana sekä yhteistyöstä perheiden kanssa. Lisäksi kasvattajat näkivät Papilio-ohjelman tarjoavan mahdollisuuksia sekä tunne- että yhteistyötaitojen harjoittelulle. Tutkimustulokset osoittavat, että Papilio-ohjelma on koettu suomalaisessa varhaiskasvatuksessa melko toimivaksi ja se mahdollistaa lasten sosioemotionaalisen kehityksen tukemisen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (93 sivua) | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Papilio-ohjelma | |
dc.title | "Uuden edessähän sitä ollaan" : kasvattajien kokemuksia Papilio-ohjelmasta suomalaisessa varhaiskasvatuksessa | |
dc.title.alternative | Kasvattajien kokemuksia Papilio-ohjelmasta suomalaisessa varhaiskasvatuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201803071681 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2018-03-07T15:35:57Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | sosioemotionaaliset taidot | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | kasvattajat | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |