Show simple item record

dc.contributor.advisorParkkinen, Juha
dc.contributor.advisorRantanen, Johanna
dc.contributor.authorKosonen, Matleena
dc.contributor.authorRomppanen, Heidi
dc.date.accessioned2018-03-07T15:09:25Z
dc.date.available2018-03-07T15:09:25Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1860672
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57266
dc.description.abstractTutkielma käsittelee nuorille suunnatun matalan kynnyksen ohjaus- ja neuvontapalvelu Ohjaamon asiakkaiden kokemaa osallisuutta ja toimijuutta omassa ohjausprosessissaan ja laajemmin palvelussa. Ohjaamoiden julkilausuttu tavoite on ehkäistä nuorten syrjäytymistä. Toiminnan ytimessä on asiakkai-den osallistaminen myös palvelun itsensä kehittämiseen. Tarkoituksena on selvittää, miten tavoitteet toteutuvat asiakkaiden oman kokemuksen valossa. Tutkielmassa yhdistetään määrälliset ja laadulliset menetelmät. Osalli-suuden kokemusta tarkastellaan viisitasoisen mallin kautta. Siinä alin taso koskee omaa ohjausprosessia ja ylemmät tasot osallistumista ja päätöksentekoa palvelussa laajemmin. Tasomallin pohjalta tehtiin survey-tutkimus sekä haas-tatteluja. Toimijuutta tarkastellaan haastatteluaineiston kautta. Tulos on, että asiakkaat kokevat vahvasti osallisuutta ja toimijuutta erityi-sesti omassa ohjausprosessissaan. Kokemus osallisuudesta osallisuusmallin ylemmillä tasoilla on myös vahva, mutta asiakkaat eivät kuitenkaan osaa sanoa konkreettisia vaikutusmahdollisuuksiaan palvelun kehittämiseksi. Toisaalta he eivät koe siihen tarvetta, koska he ovat erittäin tyytyväisiä palveluun sellaisena kuin se nyt on. Asiakkaiden saama tuki vahvisti heidän käytännön toimijuut-taan, kuten työnhakutaitoja ja byrokratian tuntemusta, voimaannutti sisäisesti ja edisti näin heidän itsetuntemustaan ja itsevarmuutta sekä loi asiakkaalle tu-kiverkon läheistoimijuuden muodossa. Ohjaamot ovat onnistuneet tavoitteessaan tarjota yksilöllistä, jokaisen omat tarpeet huomioon ottavaa ohjausta. Asiakkaat kokevat tulevansa kuulluksi ja osallistuvansa ohjausprosessiin. Keskeistä on kehittää keinoja, joilla kana-voidaan kokemus kuulluksi tulemisesta todelliseen kehitystyöhön.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (89 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherOhjaamo
dc.titleNuorten kokema osallisuus ja toimijuus Ohjaamoiden asiakkaina
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201803071680
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2018-03-07T15:09:26Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysoohjaus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright