dc.contributor.advisor | Alasuutari, Maarit | |
dc.contributor.author | Kosonen, Päivi | |
dc.date.accessioned | 2018-03-01T06:00:03Z | |
dc.date.available | 2018-03-01T06:00:03Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1858715 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57215 | |
dc.description.abstract | Suomalaisessa varhaiskasvatusjärjestelmässä lasten vanhempien sekä varhaiskasvatuksen työntekijöiden välinen yhteistyö on keskeisellä sijalla. Koko yhteiskunnan muuttuessa yhä enemmän 24/7 taloudeksi aiheuttaa se perheiden lastenhoitojärjestelyille ja sitä kaut-ta varhaiskasvatusjärjestelmän kehittämiselle paineita. Suomalaisen varhaiskasvatusjär-jestelmän yksi osa on vuorohoito, joka yrittää vastata omalta yhteiskunnan muutoksiin. Vuorohoitoa on herätty tutkimaan vasta viime vuosina ja on tärkeää saada tietoa sen asettamista rajoituksista ja mahdollisuuksista.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin kasvattajien välistä yhteistyötä vuorohoidossa työsken-televien kasvattajien näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten vuorohoidon työntekijät kuvaavat yhteistyösuhdetta lasten vanhempien kanssa ja miten työntekijät arvioivat omaa vuorovaikutussuhdettaan lasten vanhempien kanssa. Tämä kasvattajien välinen yhteistyö rakentuu aina ihmisten erilaisille yhteistyön tulkinnoille.
Tutkimus oli monimenetelmällinen ja siinä hyödynnettiin niin laadullisia kuin määrällisiä analyysimenetelmiä. Tutkimuksen laadullisen osan analyysissa tutkimusotteena toimi diskurssianalyyttinen tarkastelu. Määrällisen osan analysoinnissa käytettiin tilastollisia menetelmiä. Tutkimuksen aineisto koostui 10 vuorohoidon työntekijän haastattelusta sekä vuorohoidon työntekijöille suunnatusta kyselylomakeaineistosta. Molemmat aineis-tot oli tuotettu ”Perheet 24/7” – hankkeessa.
Haastatteluanalyysin pohjalta muodostui neljä erilaista tapaa kuvata yhteistyötä lasten vanhempien kanssa. Nämä puhetavat ovat: tutustumispuhe, vastuupuhe, rinnakkain kul-kemispuhe ja ongelmapuhe. Näitä kaikkia yhteistyön puhetapoja luonnehti vahvasti vuo-rohoidossa vallitsevat yhteistyökäytänteet.
Kyselylomakeaineiston pohjalta saatujen tulosten perusteella kunnioitus on läsnä van-hempien ja vuorohoidon työntekijöiden välisessä vuorovaikutuksessa. Vuorohoidon työntekijät arvioivat sekä vanhempien että itsensä kunnioittavat toisiaan vuorovaikutus-tilanteissa. Työntekijän iällä, työkokemuksella ja vuorohoitotyökokemuksella oli vaiku-tusta siihen, miten työntekijät näkevät yhteistyösuhteen muodostuvat sellaiseksi, jossa vanhemmat kuuntelevat heitä. Vuorohoidon työntekijät arvioivat vanhempien keskitty-vän paremmin kuuntelemaan työntekijää, mitä enemmän työntekijällä on ikää, työkoke-musta varhaiskasvatuksesta tai työkokemusta vuorohoidossa työskentelemisestä. Työn-tekijät luottivat vanhempiin kasvattajina ja heidän ikänsä ja työkokemuksensa toivat lisää luottamusta vanhempiin kasvattajina.
Tutkimus osallistuu omalta osaltaan vuorohoitoa koskevaan julkiseen keskusteluun ja tuo varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemyksiä esille koskien vanhempien kanssa tehtä-vää yhteistyötä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä vuorohoidon arkea päiväkodeissa vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön näkökulmasta. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (78 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | kasvatusyhteistyö | |
dc.title | "Nää päivittäiset kohtaamiset - ne on ilman muuta tärkeimmät". : vuorohoidon työntekijöiden kuvauksia yhteistyöstä lasten vanhempien kanssa | |
dc.title.alternative | Vuorohoidon työntekijöiden kuvauksia yhteistyöstä lasten vanhempien kanssa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201803011626 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.date.updated | 2018-03-01T06:00:03Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | vuorohoito | |
dc.subject.yso | kasvatuskumppanuus | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |