Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKautto-Knape, Erja
dc.contributor.authorViitanen, Antti
dc.date.accessioned2018-02-22T13:31:39Z
dc.date.available2018-02-22T13:31:39Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1858167
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57154
dc.description.abstractTämän Grounded Theory -metodologiaan perustuvan tutkimuksen tavoitteena oli käsitteellistää koulukotioppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä. Tutkimusaineisto sisältää kuusi koulukotityöntekijän haastattelua. Heistä 3 oli erityisopettajia ja 3 osastoilla työskenteleviä ohjaajia. Koottu aineisto analysoitiin jatkuvan vertailun menetelmällä. Tutkielman tuloksena syntyi ei-toivotun käyttäytymisen kärjistymisteoria. Siinä oppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä selittää kehkeytyminen, joka tarkoittaa tilanteen kehittymistä, eskaloitumista tai kärjistymistä vuorovaikutustilanteesta ei-toivottuun käyttäytymiseen. Kärjistymiselle löytyi neljä erilaista sitä kuvaavaa prosessia, joista kaksi saavat alkunsa oppilaiden välisissä vuorovaikutustilanteissa ja kaksi oppilaiden ja henkilökunnan välisissä vuorovaikutustilanteissa. Kehkeytymisen prosesseja yhdistävä ominaisuus on oppilaiden keinottomuus toimia muilla tavoin kehkeytymisen tilanteissa. Aineistoperustaiseen kärjistymisteoriaan perustuvan kirjallisuusintegraation perusteella voidaan päätellä, että sosiaalisesti toivotun käyttäytymisen keskeisiä tekijöitä ovat yksilön sosiaalinen äly, tunneäly ja tunnetaidot. Näin ollen muodostuneen kärjistymisteorian ja teoreettisen integraation mukaan sosiaaliseen älyyn, tunneälyyn ja tunnetaitoihin keskittyvillä interventioilla olisi hyvä pyrkiä vaikuttamaan ei-toivotun käyttäytymisen kehkeytymiseen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (85 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkoulukoti
dc.subject.otherkoulukodin oppilaat
dc.subject.otherei-toivottu käyttäytyminen
dc.subject.othergrounded teoria
dc.subject.otherkärjistymisteoria
dc.titleKoulukotioppilaiden ei-toivottua käyttäytymistä selittävä kärjistymisteoria : grounded teoria tutkimus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201802221571
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.subject.methodGrounded theory
dc.date.updated2018-02-22T13:31:39Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysokoulukodit
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysokäyttäytyminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot