dc.contributor.advisor | Haltunen, Veikko | |
dc.contributor.author | Viljanen, Simo | |
dc.date.accessioned | 2018-02-16T08:53:29Z | |
dc.date.available | 2018-02-16T08:53:29Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57093 | |
dc.description.abstract | Erilaisiin käyttötarkoitukseen tehdyt sosiaalisen median ja yhteisöpalvelut ovat
yleistyneet viimeisen kymmenen vuoden aikana arkipäiväiseksi. Nämä palvelut
ovat riippuvaisia käyttäjien tuottamasta sisällöstä niin houkuttelevuuden kuin
taloudellisten tekijöiden näkökulmasta. Käyttäen apuna lakitekstiä avaavaa ja
tulkitsevaa kirjallisuutta, sosiaalisen median rakennetta sekä asiakas- ja yritys-
käyttöä koskevia tutkimuksia ja tutustuen palveluiden käyttöehtoihin, selvitin
tekijänoikeuksien suhdetta sivujen suosioon ja ansaintamalleihin. Kuinka sivus-
tot hyödyntävät käyttäjien luomaa materiaalia ja mitkä asiat vaikuttavat sen
tuottamiseen? Nykymuotoinen materiaalin levittämisen ja leviämisen helppous
yhteisöpalveluissa luo omat haasteensa tekijänoikeuslainsäädännöille, joissa
hyvän tavan mukainen johdannaisteosten tekeminen, vapaakäyttö ja moraalis-
ten oikeuksin valvonta on käytännössä todella haasteellista, jos ei mahdotonta.
Kaikki tutkielmaan valikoidut sosiaalisen median palvelut ja yhteisöpalvelut
rakentuivat käyttäjän identiteetin ympärille kerääntyvistä palvelun mahdollis-
tamista ja tarpeen täyttävistä ominaisuuksista. Palveluiden arvo on käyttäjistä
ja heidän käyttäytymisestään riippuvaista. Palveluiden pääansaintamallien
kohdistuessa mainosten ympärille, tarjotaan näitä kuluttajille, joko kohdennet-
tuna tai epäsuorana. Valikoidut palvelut sanoutuvat irti käyttäjien palveluun
tuoman materiaalin tekijänoikeuksista, mutta käyttävät sitä kasvattaakseen
suosiotaan. Käyttäjien määrällä on suurempi taloudellinen vaikutus kuin ai-
neiston määrällä. Aineiston laatu on merkittävää vasta kun se vaikuttaa käyttä-
jien määrään. | fi |
dc.description.abstract | Social media and community services that are made for a different kind of use
have grown to the point of everyday use for last ten years. These services are
dependable on content provided by users, luring in new content and users, as
also in economic point of view. Using texts of law and interpretive literature,
studies of structure of social media, use in clients and businesses and terms of
service of the most popular website based services, I tried to figure out how
copyright affects popularity of service and monetization. How websites use us-
er created content and what things affect to producing it. Easiness of modern
day material spreading and sharing creates its own challenges for copyright law,
where in derivative work made in good manner, free use of content and moni-
toring moral rights is very challenging in practice. All social- and community
services picked in to this thesis are made possible by features build around us-
er's identity and value of service depend users and how they behave. Main
monetization of services center around advertisement, which are either targeted
or untargeted. The picked online services disassociate themselves from copy-
right of user created content, but use it to gain popularity. The Quantity of users
has greater economic value then quantity of content. The Quality of content has
meaning when it causes decline in userbase. | en |
dc.format.extent | 29 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | käyttäjien luoma sisältö | |
dc.subject.other | tekijänoikeudet | |
dc.subject.other | suosio | |
dc.subject.other | internetpalvelut | |
dc.title | Käyttäjien luoman sisällön tekijänoikeuden alainen hyödyntäminen palveluiden suosiossa ja monetisaatiossa | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201802161508 | |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | |
dc.date.updated | 2018-02-16T08:53:29Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |