Käyttäjien luoman sisällön tekijänoikeuden alainen hyödyntäminen palveluiden suosiossa ja monetisaatiossa

Abstract
Erilaisiin käyttötarkoitukseen tehdyt sosiaalisen median ja yhteisöpalvelut ovat yleistyneet viimeisen kymmenen vuoden aikana arkipäiväiseksi. Nämä palvelut ovat riippuvaisia käyttäjien tuottamasta sisällöstä niin houkuttelevuuden kuin taloudellisten tekijöiden näkökulmasta. Käyttäen apuna lakitekstiä avaavaa ja tulkitsevaa kirjallisuutta, sosiaalisen median rakennetta sekä asiakas- ja yritys- käyttöä koskevia tutkimuksia ja tutustuen palveluiden käyttöehtoihin, selvitin tekijänoikeuksien suhdetta sivujen suosioon ja ansaintamalleihin. Kuinka sivus- tot hyödyntävät käyttäjien luomaa materiaalia ja mitkä asiat vaikuttavat sen tuottamiseen? Nykymuotoinen materiaalin levittämisen ja leviämisen helppous yhteisöpalveluissa luo omat haasteensa tekijänoikeuslainsäädännöille, joissa hyvän tavan mukainen johdannaisteosten tekeminen, vapaakäyttö ja moraalis- ten oikeuksin valvonta on käytännössä todella haasteellista, jos ei mahdotonta. Kaikki tutkielmaan valikoidut sosiaalisen median palvelut ja yhteisöpalvelut rakentuivat käyttäjän identiteetin ympärille kerääntyvistä palvelun mahdollis- tamista ja tarpeen täyttävistä ominaisuuksista. Palveluiden arvo on käyttäjistä ja heidän käyttäytymisestään riippuvaista. Palveluiden pääansaintamallien kohdistuessa mainosten ympärille, tarjotaan näitä kuluttajille, joko kohdennet- tuna tai epäsuorana. Valikoidut palvelut sanoutuvat irti käyttäjien palveluun tuoman materiaalin tekijänoikeuksista, mutta käyttävät sitä kasvattaakseen suosiotaan. Käyttäjien määrällä on suurempi taloudellinen vaikutus kuin ai- neiston määrällä. Aineiston laatu on merkittävää vasta kun se vaikuttaa käyttä- jien määrään.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201802161508Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share