Käyttäjien luoman sisällön tekijänoikeuden alainen hyödyntäminen palveluiden suosiossa ja monetisaatiossa
Abstract
Erilaisiin käyttötarkoitukseen tehdyt sosiaalisen median ja yhteisöpalvelut ovat
yleistyneet viimeisen kymmenen vuoden aikana arkipäiväiseksi. Nämä palvelut
ovat riippuvaisia käyttäjien tuottamasta sisällöstä niin houkuttelevuuden kuin
taloudellisten tekijöiden näkökulmasta. Käyttäen apuna lakitekstiä avaavaa ja
tulkitsevaa kirjallisuutta, sosiaalisen median rakennetta sekä asiakas- ja yritys-
käyttöä koskevia tutkimuksia ja tutustuen palveluiden käyttöehtoihin, selvitin
tekijänoikeuksien suhdetta sivujen suosioon ja ansaintamalleihin. Kuinka sivus-
tot hyödyntävät käyttäjien luomaa materiaalia ja mitkä asiat vaikuttavat sen
tuottamiseen? Nykymuotoinen materiaalin levittämisen ja leviämisen helppous
yhteisöpalveluissa luo omat haasteensa tekijänoikeuslainsäädännöille, joissa
hyvän tavan mukainen johdannaisteosten tekeminen, vapaakäyttö ja moraalis-
ten oikeuksin valvonta on käytännössä todella haasteellista, jos ei mahdotonta.
Kaikki tutkielmaan valikoidut sosiaalisen median palvelut ja yhteisöpalvelut
rakentuivat käyttäjän identiteetin ympärille kerääntyvistä palvelun mahdollis-
tamista ja tarpeen täyttävistä ominaisuuksista. Palveluiden arvo on käyttäjistä
ja heidän käyttäytymisestään riippuvaista. Palveluiden pääansaintamallien
kohdistuessa mainosten ympärille, tarjotaan näitä kuluttajille, joko kohdennet-
tuna tai epäsuorana. Valikoidut palvelut sanoutuvat irti käyttäjien palveluun
tuoman materiaalin tekijänoikeuksista, mutta käyttävät sitä kasvattaakseen
suosiotaan. Käyttäjien määrällä on suurempi taloudellinen vaikutus kuin ai-
neiston määrällä. Aineiston laatu on merkittävää vasta kun se vaikuttaa käyttä-
jien määrään.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201802161508Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish