Show simple item record

dc.contributor.advisorHaltunen, Veikko
dc.contributor.authorViljanen, Simo
dc.date.accessioned2018-02-16T08:53:29Z
dc.date.available2018-02-16T08:53:29Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57093
dc.description.abstractErilaisiin käyttötarkoitukseen tehdyt sosiaalisen median ja yhteisöpalvelut ovat yleistyneet viimeisen kymmenen vuoden aikana arkipäiväiseksi. Nämä palvelut ovat riippuvaisia käyttäjien tuottamasta sisällöstä niin houkuttelevuuden kuin taloudellisten tekijöiden näkökulmasta. Käyttäen apuna lakitekstiä avaavaa ja tulkitsevaa kirjallisuutta, sosiaalisen median rakennetta sekä asiakas- ja yritys- käyttöä koskevia tutkimuksia ja tutustuen palveluiden käyttöehtoihin, selvitin tekijänoikeuksien suhdetta sivujen suosioon ja ansaintamalleihin. Kuinka sivus- tot hyödyntävät käyttäjien luomaa materiaalia ja mitkä asiat vaikuttavat sen tuottamiseen? Nykymuotoinen materiaalin levittämisen ja leviämisen helppous yhteisöpalveluissa luo omat haasteensa tekijänoikeuslainsäädännöille, joissa hyvän tavan mukainen johdannaisteosten tekeminen, vapaakäyttö ja moraalis- ten oikeuksin valvonta on käytännössä todella haasteellista, jos ei mahdotonta. Kaikki tutkielmaan valikoidut sosiaalisen median palvelut ja yhteisöpalvelut rakentuivat käyttäjän identiteetin ympärille kerääntyvistä palvelun mahdollis- tamista ja tarpeen täyttävistä ominaisuuksista. Palveluiden arvo on käyttäjistä ja heidän käyttäytymisestään riippuvaista. Palveluiden pääansaintamallien kohdistuessa mainosten ympärille, tarjotaan näitä kuluttajille, joko kohdennet- tuna tai epäsuorana. Valikoidut palvelut sanoutuvat irti käyttäjien palveluun tuoman materiaalin tekijänoikeuksista, mutta käyttävät sitä kasvattaakseen suosiotaan. Käyttäjien määrällä on suurempi taloudellinen vaikutus kuin ai- neiston määrällä. Aineiston laatu on merkittävää vasta kun se vaikuttaa käyttä- jien määrään.fi
dc.description.abstractSocial media and community services that are made for a different kind of use have grown to the point of everyday use for last ten years. These services are dependable on content provided by users, luring in new content and users, as also in economic point of view. Using texts of law and interpretive literature, studies of structure of social media, use in clients and businesses and terms of service of the most popular website based services, I tried to figure out how copyright affects popularity of service and monetization. How websites use us- er created content and what things affect to producing it. Easiness of modern day material spreading and sharing creates its own challenges for copyright law, where in derivative work made in good manner, free use of content and moni- toring moral rights is very challenging in practice. All social- and community services picked in to this thesis are made possible by features build around us- er's identity and value of service depend users and how they behave. Main monetization of services center around advertisement, which are either targeted or untargeted. The picked online services disassociate themselves from copy- right of user created content, but use it to gain popularity. The Quantity of users has greater economic value then quantity of content. The Quality of content has meaning when it causes decline in userbase.en
dc.format.extent29
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkäyttäjien luoma sisältö
dc.subject.othertekijänoikeudet
dc.subject.othersuosio
dc.subject.otherinternetpalvelut
dc.titleKäyttäjien luoman sisällön tekijänoikeuden alainen hyödyntäminen palveluiden suosiossa ja monetisaatiossa
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201802161508
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiede
dc.date.updated2018-02-16T08:53:29Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright