Show simple item record

dc.contributor.advisorHirvensalo Mirja
dc.contributor.advisorIlmanen Kalervo
dc.contributor.authorHakola, Anni
dc.date.accessioned2018-02-02T18:54:10Z
dc.date.available2018-02-02T18:54:10Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1826119
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56993
dc.description.abstractHakola, A. 2017. Eri sukupolviin kuuluvien henkilöiden kokemuksia kansakoulun ja perus-koulun ala-asteen välitunneista. Narratiivinen tutkimus oman sukuni kokemana. Liikuntatie-teellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 66s., 4 liitettä. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää kolmeen sukupolveen kuuluvien hen-kilöiden kokemuksia välituntiliikunnasta. Työssä käsittelen välitunitiliikuntaa ja siihen vaikut-tavia tekijöitä, yhteiskunnallisen tilanteen yhteyttä lapsen liikunnallisuuteen sekä liikunnan merkitystä lapsen kehityksessä. Työni tarkoitus oli selvittää, löytyykö eri sukupolvien välisissä kokemuksissa välitunneista eroja aktiivisuudessa sekä aktiviteeteissä. Lisäksi tarkoitus oli löytää syitä välitunnilla liikkumiseen ja liikkumattomuuteen. Halusin tutkielmani avulla hypätä tulevaisuuden ja uuden luomisen sijaan aikahypyn taaksepäin ja katsoa löytyykö sieltä keinoja lasten liikunnallisuuden lisäämiseen välitunneilla ja mahdollisesti myös vapaa-ajalla. Tutkielma oli laadullinen ja siinä oli narratiivinen lähestymistapa. Narratiivisessa eli kerron-nallisessa lähestymistavassa tutkija on kiinnostunut tutkittavien henkilöiden tarinoista. Tut-kielman aineiston kokosin kuuden henkilön kirjoittamien kertomusten ja haastatteluiden poh-jalta. Tutkittavat henkilöt olivat omia sukulaisiani. Aineiston keruussa teetin tutkittaville hen-kilöille kirjoitelman. He saivat vapaasti kirjoittaa kokemuksiaan omista kansakoulun tai pe-ruskoulun ala-asteen välitunneista. Lisäksi haastattelin jokaista tutkittavaa henkilöä. Haastat-telujen tarkoitus oli toimia tukena kirjoitelmille. Narratiiviselle tutkimukselle tyypilliseen tapaan muodostin aineiston pohjalta analysoimistani ja tulkitsemistani tuloksista tarinan. Ta-rinan avulla yleistin saamani vastaukset ja kirjoitin ne kertomuksen muotoon. Aineiston ana-lyysissä hyödynsin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja luokittelua. Tutkielma osoitti, että eri sukupolviin kuuluvien henkilöiden kokemukset välitunneista olivat hyvin samankaltaisia. Tutkielman perusteella kolmen sukupolven kokemuksissa alakoulun välitunneissa ei ollut suuria eroja aktiivisuuden määrässä tai aktiviteeteissä. Koulun ympäris-töllä oli merkittävin rooli aktiivisuuden lisäämisessä. Muita välituntiaktiivisuuteen positiivisesti vaikuttavia tekijöitä olivat kaverit, opettajan kannustus, liikunnallinen kulttuuri ja oma aktiivisuus. Koulun asfalttipihan katsottiin vähentävän välituntiaktiivisuutta. Asiasanat: Välitunti, fyysinen aktiivisuus, sukupolvi, kokemukset, narratiivinen lähestymistapafi
dc.description.abstractHakola, A 2017. Grammar and Primary school recess experiences between generations. A narra-tive study of the experiences of my family. University of Jyväskylä. Department of Physical Education. Physical Education Master’s thesis, 66 pp. 4 appendices. The object of this master’s thesis was to find out how different generations have experienced physical exercise and sports in recess. In this thesis I approach the subject of physical exercise in recess and the factors affecting it. I studied how society affects the physical acitivity of a child and also the effect exercise has on the child’s development. The aim was to find out if there were differences between the recess activity and activities of generations. The goal was also to investigate the reasons affecting the level of physical activity students had during recess. I wanted to investigate whether we could find answers from the past on how we could get students to be more physically active on recess on schools of today. This thesis is a qualitative study with a narrative approach. In a narrative study, the researcher is interested in the stories told by the interviewees. I gathered my material by requesting six mem-bers of my family to write a story about their recess memories and experiences. I also interviewed them in pairs to gain more insight and new perspectives on the matter. I wanted to specify the study on my own family’s experiences in Tapionkylä grammar and primary school, and to find out how the experiences vary between generations. I asked all of the attendees to write an essay in their own words to describe the recesses they had at grammar and primary school. Then I analysed the essays and the interviews, and wrote a narrative story based on the generalized data I gathered. I used data based content analysis and categorization to examine my research material. According to my study there were no major differences in the physical activitiy or activities be-tween different generations in recess. However, the study showed that a pleasant school yard and school surroundings had a positive effect on the physical activity of the students. Other factors affecting the physical activity of the students were friends, teacher encouragement, active sports culture and also student background. Thus, covering the school yard in asphalt was seen as a negative factor affecting recess activity. Key Words: Recess physical activity, generation, experiences, narrative approachen
dc.format.extent1 verkkoaineisto (84 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleEri sukupolviin kuuluvien henkilöiden kokemuksia kansakoulun ja peruskoulun ala-asteen välitunneista : narratiivinen tutkimus oman sukuni kokemana
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201802021417
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.date.updated2018-02-02T18:54:10Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysolapsuus
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysovälitunnit
dc.subject.ysokoulu
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright