dc.contributor.advisor | Pirhonen Antti | |
dc.contributor.advisor | Poikkeus Anna-Maija | |
dc.contributor.advisor | Lerkkanen Marja-Kristiina | |
dc.contributor.author | Henriksson, Mari-Anne | |
dc.date.accessioned | 2018-01-31T15:00:53Z | |
dc.date.available | 2018-01-31T15:00:53Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1819986 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56966 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Henriksson Mari-Anne. 2017. Oppilaiden kokemuksia melusta. Kasvatustieteen pro gradu - tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.
Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia kokemuksia oppilailla on melua tuottavista asioista koululla sekä miten häiritsevää melua voitaisiin heidän mielestään vähentää. Tutkimusaineisto kerättiin Webrobol-kyselyllä (n=169). Aineisto kerättiin vuoden 2017 alussa kahdessa kaupungissa, joista pienemmästä kaupungista tutkimukseen osallistuivat kaikkien koulujen ja isommasta yhden yhtenäiskoulun 3. ja 6. luokat. Kysely lähetettiin luokkien opettajille, jotka antoivat oppilaiden vastata kyselyyn sopivana ajankohtana. Aineiston analyysi kohdistui 162 oppilaan kyselyvastauksiin ja siinä käytettiin t-testiä ja ristiintaulukointia.
Tulokset toivat esiin oppilaiden mielipiteitä ja heidän kokemuksiaan melusta sekä melun vähentämisestä. Oppilaiden vastaukset olivat osittain yllättäviä, kuten havainto siitä, että pienemmissä kouluissa oppilaat ilmaisivat kokevansa enemmän melua kuin isommissa kouluissa. Mielipiteet melun vähentämiseksi sisälsivät niin tilaan, opettajaan kuin oppilaisiin kohdistuvia ehdotuksia. Oppilaat ehdottivat rangaistuksia melun tuottamisesta ja palkintoja hiljaa olemisesta. Lisäksi he ehdottivat opettajien toimesta tapahtuvaa oppilaiden ohjeistamista ja istumapaikkojen miettimistä sekä liikennevalojen käyttöä kertomaan liiasta melusta. Tutkimuksen tuloksista ja johtopäätöksistä on hyötyä opettajille, erilaisille asiantuntijoille sekä koulujen suunnittelun parissa toimiville. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (46 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | melu | |
dc.subject.other | koulun tilat | |
dc.subject.other | oppilaan kokemus | |
dc.title | Oppilaiden kokemuksia melusta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201801311397 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2018-01-31T15:00:54Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | melu | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | tilat | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |