Go for it! : English-speaking world in English textbooks
Englanti tunnetaan maailmalla lingua francana, ja se on Suomessa myös usein ensimmäinen koulussa opetettava vieras kieli, nykyään ala-asteen toiselta luokalta lähtien. Aiempien tutkimusten mukaan oppikirjat tarjoavat pohjan opetukselle, ja näin ollen niiden sisältö määrää suurilta osin, mitä oppilaat oppivat tunneilla. Kulttuuri on myös tärkeä tekijä kielenopetuksessa, ja siksi tämän tutkimuksen aiheena on englanninkielisten maiden kulttuurien esiintyminen ala-asteen Go for it! -oppikirjoissa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä englanninkieliset kulttuurit ovat esillä kirjoissa ja millaista kulttuuritietoa kirjat välittävät. Tavoitteena oli myös selvittää, saavatko tietyt kulttuurit enemmän huomiota kuin toiset. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Jokaista kolmea oppikirjaa tarkasteltiin yksitellen, sekä kirjalliset että kuvalliset kulttuuriviittaukset kirjattiin ylös ja lajiteltiin kategorioihin aihealueen perusteella.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vaikka suomalaiset oppikirjat yleensä painottavat brittiläistä kulttuuria, Go for it!- sarja jakaa monipuolista tietoa kaikista suurimmista englantia ensimmäisenä kielenä puhuvista maista, eli Yhdysvalloista, Yhdistyneestä Kuningaskunnasta, Australiasta, Kanadasta ja Uudesta-Seelannista. Osa kulttuurisisällöstä oli suoranaista, esimerkiksi tekstin, valokuvien ja tietovisojen muodossa esitettyä, mutta osa sulautettuna kirjan kuvitukseen. Kirja kattaa kulttuuritietoutta urheilusta taiteisiin, historiaan ja legendoihin. Huomattavaa on, että kulttuuritietoudesta tulee syvempää ja rikkaampaa samaan tahtiin, kun oppijoiden kielitaito kehittyy. Koska tämä tutkimus rajoittui vain tekstikirjoihin, tulevaisuudessa olisikin syytä tutkia, millaista kulttuurisisältöä sarjan muut osat, kuten tehtäväkirja ja digiopetusmateriaali, tarjoavat.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5336]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Presentation of English-speaking cultures : upper secondary school textbooks of English in the 1980s and in the 2010s
Lindström, Saara (2012)Englanti on yksi maailman levinneimmistä kielistä ja sitä puhutaan sekä äidinkielenä että vielä useammin toisena tai vieraana kielenä. Tämän moninaisuuden vuoksi on myös monia englanninkielisiä kulttuureja. Näistä tunnetuimpia ... -
Presentation of culture of the English-speaking world in EFL textbooks : an analysis of the cultural content of Finnish EFL textbooks for basic education
Heininen, Emma (2021)Englanti on yksi maailman valtakielistä, ja usein myös ensimmäinen vieras kieli, jota suomalaiset oppilaat alkavat opiskella koulussa. Englantia käytetään yleisesti lingua francana, ja englantia vieraana kielenä puhuvia ... -
The image of the English-speaking world in English textbooks : In Touch 1-3 and Open Road 1-3
Tervo, Anette (2012)Suomen opetushallituksen lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteissa 2003 ei määritellä tuleeko opettajan käyttää oppikirjaa apunaan opetuksessa vai ei. Selkeitä tavoitteita kursseille ja opetukselle on kuitenkin ... -
Presentation of English-speaking cultures in EFL textbooks
Savolainen, Johanna (2020)Kulttuuriaiheiset tavoitteet ovat yhä keskeisemmässä roolissa kieltenopetuksessa, mikä näkyy uusimassa opetussuunnitelmassa ja näin ollen myös sen mukaan tehdyissä oppikirjoissa. Oppikirjoja puolestaan käytetään paljon ... -
Non-native English-speaking teachers of English in Finland : teachers' thoughts and experiences of their profession
Kosonen, Stiina (2014)Englanninkielen opettajia on nykyään määrällisesti paljon, niin Suomessa kuin ympäri maailmaa.Opettajat jakautuvat karkeasti kahteen ryhmään; englantia äidinkielenään puhuviin natiiviopettajiin ja ei-natiiveihin englantia ...