dc.contributor.advisor | Peltola, Henna-Riikka | |
dc.contributor.author | Tallgrén, Helleka | |
dc.date.accessioned | 2018-01-22T09:18:35Z | |
dc.date.available | 2018-01-22T09:18:35Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1815123 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56838 | |
dc.description.abstract | Tutkielma käsittelee artistien esillepääsyä Ylen nuorisoradiokanavilla, YleX:llä ja X3M:illä. Tutkimuksella pyritään vastaamaan kolmeen tutkimuskysymykseen: 1) Millaiset artistit pääsevät esille Ylen nuorisoradiokanavien musiikkitarjonnassa? 2) Millaiset artistit ovat esillä kanavien internetetusivujen kuvamateriaaleissa ja miten heidät esitetään? 3) Onko tarkasteltavien kanavien välillä eroa erilaisten artistien esillepääsyssä? Esillepääsyä lähestytään McQuailin (1992) teorian esillepääsyn monipuolisuudesta avulla, ja artistien ulkomuotoa ja erilaisuutta intersektionaalisuuden teorian avulla. Tutkimuskohteeksi Ylen on valikoitunut sen julkisen palvelun tehtävien vuoksi, joita ovat mm. monipuolisen sisällön esittäminen ja kotimaisen musiikkikulttuurin tukeminen.
Tutkimus on monimenetelmäinen ja käytössä on kaksi aineistoa. Toinen on YleX:n ja X3M:in yhden viikon kaikki soitettu musiikki vuosilta 2007, 2009, 2011, 2013, 2015 ja 2017, ja toinen on YleX:n internetetusivut vuosilta 2014 ja 2017 sekä X3M:in etusivu vuodelta 2017. Aineistoja lähestytään monipuolisuuden teorian kautta, soveltaen Arto Vilkon (2010) analyysimallia intersektionaalisuuden teorian avulla. Kaikilta esille päässeiltä artisteilta arvioidaan intersektionaaliset positiot: oletettu sukupuoli, etnisyys, ruumiin koko ja vammaisuus, ikä ja kansallisuus. Musiikkitarjonnasta lasketaan positioiden osuudet suhteessa musiikkitarjontaan, toisto huomioiden. Etusivuilta analysoidaan artistikuvia, ketkä pääsevät niissä esille ja miten. Lopuksi kanavia verrataan keskenään.
Tulokset osoittavat, että molemmilla kanavilla eniten pääsevät esille miesartistit, valkoiset artistit, ruumisnormin mukaiset artistit, 22–29-vuotiaat artistit ja ulkomaiset artistit. Heikoiten esille pääsevät rodullistetut naisartistit ja ruumisnormista poikkeavat naisartistit. Suomalaisista artisteista suurin osa on miehiä, ja esille päässeet naisartistit ovat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta valkoisia ja ruumisnormin mukaisia. Kanavien välillä ei juuri ole eroa. Merkittävin ero on soitettujen artistien kansallisuus. X3M soittaa enemmän ruotsalaisia artisteja ja vähemmän suomalaisia artisteja, kuin YleX.
Yle toistaa nuorisoradiokanavillaan populaarikulttuurissa ja musiikkiteollisuudessa vallalla olevaa asetelmaa, jossa toiseutettuja ryhmiä ovat naiset, rodullistetut, ruumisnormista poikkeavat ja vanhemmat ihmiset. Julkisen palvelun monipuolisen sisällön esittämisen tehtävää tutkitut kanavat eivät toteuta artistien kohdalla mallikkaasti. Kotimaisen kulttuurin tukemisen tehtävä toteutuu YleX:llä enemmän kuin X3M:illä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (61 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | Yleisradio | |
dc.title | Nuorten, valkoisten ja hoikkien miesten musiikkia : esille pääsevien artistien monipuolisuus Ylen nuorisoradiokanavilla | |
dc.title.alternative | Esille pääsevien artistien monipuolisuus Ylen nuorisoradiokanavilla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201801221293 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.date.updated | 2018-01-22T09:18:35Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3051 | |
dc.subject.yso | intersektionaalisuus | |
dc.subject.yso | julkiset palvelut | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | radio | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |