Faith-holders as social capital of Finnish public organisations
Vilma Luoma-aho tutki väitöskirjassaan suomalaisten julkisten organisaatioiden sidosryhmäsuhteita. Luoma-ahon mukaan olemme siirtymässä maineyhteiskuntaan, jossa sosiaalisilla suhteilla ja mielikuvilla on keskeisen tärkeä rooli. Väitöstutkimus osoitti, että sidosryhmien luottamus oikeuttaa suomalaisten julkisten organisaatioiden toiminnan. Luoma-ahon mukaan Suomessa sidosryhmät luottavat julkisorganisaatioihin niin paljon, että luottamus voidaan tulkita jopa sosiaaliseksi pääomaksi. Sosiaalinen pääoma tarkoittaa resursseja, joita organisaatio voi hyödyntää. Organisaatiotutkimuksen alalla sosiaalisen pääoman käsite on liitetty lähinnä organisaation sisäisiin suhteisiin. Väitös laajentaa näkökulman myös organisaation ulkoisiin sidosryhmiin. This research focuses on stakeholder relations in Finnish public organisations. With the introduction of neoliberalism, the welfare state faces a challenge of legitimacy; most public services are intangible, hence difficult to prove effective. This research addresses the questions of what factors exist in the relationship between the public organisations and their frequent stakeholders, whether stakeholder assessments legitimate the Finnish public organisations and what the frequent contacts of the public organisation should be considered: stakeholders, customers, citizens or something else. Focusing on stakeholder theory (Freeman 1984, Näsi 1995, Mitchell, Agle & Wood 1997), applying systems theory (Hatch 1997, Luhman 1984) and institutional theory (Meyer & Rowan 1977, Scott 1995) the present study analyses the present situation of Finnish neutral- and order-type public organisations, concentrating on intangible concepts such as social capital (Lin 2001, Kumlin & Rothstein 2004), trust (Misztal 1996, Sztompka 1997) and reputation (Bromley 1993, Fombrun 1996). The mainly quantitative empirical study consists of three parts; a pilot study, the main study and a post study, collecting altogether over 2100 assessments by frequent stakeholders. A tool is tailored for measuring public organisations’ stakeholder assessments. The results yield five reputational factors for Finnish public organisations: Authority, Trust, Service, Esteem and Efficiency. These factors describe stakeholder assessments of public organisations. The results show that the relationship between public organisations and frequent stakeholders is based on neutral reputation and high trust; hence the frequent stakeholders are described as Faith-holders. Faith-holders with their frequent contacts and high trust are here seen as social capital for Finnish public organisations
...
Julkaisija
University of JyväskyläISBN
951-39-2262-6ISSN Hae Julkaisufoorumista
1459-4331Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Väitöskirjat [3599]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
New Public Management kaupungin hallinnossa
Eräsaari, Leena (Teknillinen korkeakoulu, Yhdyskuntasuunnittelun tutkimus- ja koulutuskeskus, 2009) -
Public relations in a transition society 1989-2002 : using a stakeholder approach in organisational communications and relations analyses
Tampere, Kaja (Jyväskylän yliopisto, 2003) -
Understanding evolving organisational issues in social media
Zhang, Boyang (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this dissertation is to better understand the spread of issues in social media, a relatively new phenomenon that is not fully understood in academia. The phenomenon has also captured the interest of organisations, ... -
Socioeconomic and attitudinal differences between service users of private and public early childhood education and care in the Finnish context
Ruutiainen, Ville; Räikkönen, Eija; Alasuutari, Maarit (Springer Science and Business Media LLC, 2023)The marketisation and privatisation of welfare services such as early childhood education and care (ECEC) have been a global trend in recent decades. Earlier research suggests that market-based ECEC provision often leads ... -
“ Oikeestaan, ne kulkee aika niinku silleen käsi kädessä” : medialogiikka ja sosiaalisen median logiikka julkisen organisaation viestinnän ammattilaisten työssä
Paavilainen, Vilma; Lahti, Johanna (2018)Tämä kandidaatintutkielma käsittelee mediatisaatiota ja sen ilmenemistä julkisen organisaation viestinnän ammattilaisten työssä. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita etenkin siitä, miten medialogiikka ja sosiaalisen median ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.