Show simple item record

dc.contributor.authorMiettunen, Essi
dc.date.accessioned2018-01-17T16:45:39Z
dc.date.available2018-01-17T16:45:39Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56774
dc.description.abstractMedian vastuullinen tehtävä on luoda representaatioita eli kuvauksia yhteiskunnallisista ilmiöistä ja tapahtumista, jotka muovaavat käsitystämme maailmasta. Näin tehdessään se luo representaatioita myös ihmisistä. Nämä representaatiot ilmentävät erilaisia arvoja, asenteita ja ajattelutapoja. Yhdysvaltain ensimmäiset naiset edustavat maataan presidentin rinnalla ja ovat jatkuvan tarkkailun alaisina. Obamat olivat ensimmäinen afroamerikkalainen presidenttipari ja siksi erityisen mediahuomion kohteena. Michelle Obamaa sekä ylistettiin että kritisoitiin mediassa, sillä hän toimi poikkeuksellisen aktiivisesti politiikassa ja ilmaisi mielipiteensä avoimesti. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella englanninkielisten sanomalehtien verkkojulkaisujen diskursseja ja niiden muovaamaa kuvaa Michelle Obamasta. Tutkimusaineistoni koostui yhteensä yhdeksästä artikkelista, jotka käsittelivät samoja aihealueita ja ilmestyivät vuosina 2016 ja 2017 The New Zealand Herald, The Guardian ja The New York Times-lehdissä. Valitsin tutkimukselliseksi viitekehykseksi kriittisen diskurssianalyysin, sillä se pyrkii näitä representaatioita tutkimalla paljastamaan yhteiskunnallisia eriarvoisuuksia ja stereotypioita. Tutkielmassani ilmeni, että Michelle Obaman representaatiot näissä kolmessa lehdessä usein joko korostivat naisen stereotyyppistä roolia perheessä ja keskittyivät hänen ihonväriinsä tai kehuivat häntä rohkeaksi ja esimerkilliseksi. Tästä jakautuneisuudesta voi päätellä, että median luoma naiskuva on selkeän muutoksen alla. Näin ollen representaatioita voisi jatkossa tutkia analysoimalla ja vertailemalla pitemmällä aikavälillä julkaistuja artikkeleita.fi
dc.format.extent25
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othercritical discourse analysis
dc.subject.otherrepresentation
dc.subject.otherstereotype
dc.subject.othermedia
dc.subject.otherfirst lady
dc.title"She's been an exemplar of modern, fit and confident middle age" : representations of Michelle Obama in three English-language newspapers
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201801171248
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2018-01-17T16:45:40Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record