Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorDahlberg, Olli
dc.contributor.authorLaine, Antti
dc.date.accessioned2018-01-15T11:28:24Z
dc.date.available2018-01-15T11:28:24Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationDahlberg, O., & Laine, A. (2017). Yleisön mediarepresentaatiot Ilta-Sanomien ja Urheilulehden vuoden 2011 miesten jääkiekon MM-kisauutisoinnissa. <i>Liikunta ja tiede</i>, <i>54</i>(6), 66-72. <a href="https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2017/lt-617_artikkelit_66-72_lowres.pdf" target="_blank">https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2017/lt-617_artikkelit_66-72_lowres.pdf</a>
dc.identifier.otherCONVID_27826265
dc.identifier.otherTUTKAID_76407
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56733
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkastellaan Ilta-Sanomien ja Urheilulehden vuoden 2011 miesten jääkiekon MM-kisauutisoinnissa tuotettuja yleisörepresentaatioita. Tutkimustehtävänä on eritellä urheiluyleisölle lehtijutuissa tuotettuja toimija-asemia ja tulkita niihin liittyviä merkityksiä. Jutuissa käsiteltäviä yleisöjä ovat niin tapahtumissa paikanpäällä olevat fanijoukot kuin vastaanottimien välityksellä tapahtumia seuraavat. Tutkimuksen kokonaisaineisto koostuu 20.4.–31.5.2011 ilmestyneistä Ilta-Sanomien (34) ja Urheilulehden (5) numeroista. Laadullisen analyysin kohteeksi valittiin kaikki ne jutut, jotka sisälsivät sanallista yleisön representointia. Tällaisia juttuja julkaistiin Ilta-Sanomissa 94 ja Urheilulehdessä 27. Kuvat rajattiin analyysin ulkopuolelle. Analyysimenetelmä rakentuu diskurssianalyysin ideaan vaihtelevista puhetavoista, toimija-asemista ja konteksteista. Yleisörepresentaatioissa yhdistyivät kansallisiin identiteetteihin, urheilun seuraamiseen sekä yleiseen populaarikulttuurin kulutukseen kytkeytyvät kulttuuriset merkitykset. Lehtiteksteissä urheiluyleisölle tuotetut toimija-asemat jäsentyivät neljäksi teemaksi: 1) yleisö kritiikin ja ironian kohteena; 2) urheilutoimittajan kaksijakoinen yleisösuhde; 3) yleisö arjessa ja juhlassa sekä 4) yleisö moralistina ja asiakkaana. Kritiikin ja ironian kohteena yleisöihin liitettiin stereotyyppisiä suomalaisuuden ja penkkiurheilun merkityksiä. Urheilutoimittajien ja yleisöjen välille tuotetuille suhteille oli tyypillistä, että toimittajat käyttivät erilaisia ”tyhmän” yleisön kuvastoja oman asiantuntijuutensa vastinparina. Arkisessa yleisöpuheessa yleisöön viitattiin MM-tapahtumaa kehystävinä suurilukuisina tv-katsojina. Juhlallisissa yleisöesityksissä kuvattiin karnevalistisia kisaturisteja ja maailmanmestaruutta juhlivaa kansaa. Moralisoiva yleisö synnytettiin suomalaispelaajien kännäämiskohun keskelle. Urheilun ja median asiakkaaksi yleisö asemoitiin, kun lehdissä arvioitiin tv-lähetysten laatua ja jääkiekon julkisuuskuvaa.
dc.description.abstractThe study examines audience media representations in the news coverage of the 2011 men's Ice Hockey World Championships in IltaSanomat and Urheilulehti. The aim is to analyze the subject positions produced for the sport audience in newspaper articles and to interpret the meanings associated with them. The articles dealt with fans at the events as well as fans listening to or watching the games at home as the audience. The total material collected for the study consists of 34 issues of Ilta-Sanomat and 5 issues of Urheilulehti published from 20 April to 31 May 2011. The qualitative analysis targeted all articles that included verbal audience representations. Ilta-Sanomat published 94 and Urheilulehti 27 such articles. Images were excluded from the analysis. The method of analysis is based on the discourse analysis idea of variable discourses, subject positions, and contexts. The audience representation unites cultural meanings linked to national identities, to following sports as well as to the consumption of general popular culture. The subject positions of the sport audience produced in the newspapers were divided into four themes: 1) the audience as the subject of criticism and irony; 2) sport journalists’ bipartite audience relationship; 3) the audience in everyday life and during festivities, and 4) the audience as a moralist and as a consumer. Criticism and irony were linked to the audience with stereotypical meanings of Finnishness and armchair athletes. In case of the relationship between sport journalists and the audience it was typical that the journalists used special imageries of the “stupid” audience as a counterpart to their own expertise. In everyday speech, the audience was referred to when talking about the large numbers of TV audiences following the championships. Solemn audience speech described carnival tourists at the event, and the people celebrating world championship. The audience as a moralist was created in the middle of the drinking issue of Finnish players. The audience was positioned as a consumer of sport and media, when the quality of the TV broadcast and the public image of ice hockey was assessed in the newspapers.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherLiikuntatieteellinen Seura ry
dc.relation.ispartofseriesLiikunta ja tiede
dc.relation.urihttps://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2017/lt-617_artikkelit_66-72_lowres.pdf
dc.subject.otherrepresentation (creation related to information)
dc.titleYleisön mediarepresentaatiot Ilta-Sanomien ja Urheilulehden vuoden 2011 miesten jääkiekon MM-kisauutisoinnissa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201801081082
dc.contributor.laitosLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.oppiaineLiikunnan yhteiskuntatieteetfi
dc.contributor.oppiaineSocial Sciences of Sportsen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2018-01-08T10:15:13Z
dc.type.coarjournal article
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange66-72
dc.relation.issn0358-7010
dc.relation.numberinseries6
dc.relation.volume54
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Liikuntatieteellinen Seura ry, 2017. Rinnakkaistallennettu julkaisijan luvalla.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysouutiset
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysojääkiekko
dc.subject.ysoyleisö
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysosuomalaisuus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13915
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2445
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12697
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4280
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1407
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4880


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot