Biologian kenttäopetus yliopistoissa : yhteistyöllä uuteen nousuun
Komonen, A., Nyman, T., Tahvanainen, T., Hirvonen, H., Eeva, T., Huttunen, S., Hänninen, J., Koivula, M., Koskela, E., Markkola, A., Muurinen, L., Mäkinen, K., Nappu, N., Nordström, M. C., von Numers, M., Sundell, J., & Sääksjärvi, I. E. (2017). Biologian kenttäopetus yliopistoissa : yhteistyöllä uuteen nousuun. Yliopistopedagogiikka, 24(2), 52-54. https://yliopistopedagogiikka.files.wordpress.com/2017/12/2017_02_komonen.pdf
Julkaistu sarjassa
YliopistopedagogiikkaTekijät
Päivämäärä
2017Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Peda-forum, 2017.
Kenttäkurssit ovat keskeinen osa biologian ja lähitieteiden opetusta yliopistoissa. Luonnossa tapahtuva opetus
kehittää sekä ymmärrystä tieteenalan teoreettisista perusteista että ammatillisia käytännön taitoja. Kenttäkursseilla
omat havainnot muodostuvat oppimisen perustaksi muiden oppimistapojen rinnalla. Vaikka kenttäopetuksen
tarpeellisuudesta ollaan yksimielisiä, kenttäkursseja uhkaavat yliopistojen rahoituksen väheneminen ja tutkimusasemaverkoston
karsiminen. Tässä kirjoituksessa pohdimme, kuinka uhkista huolimatta kenttäopetuksen määrää,
laatua ja kustannustehokkuutta voidaan lisätä yliopistojen ja niiden tutkimusasemien välisellä yhteistyöllä.
Julkaisija
Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forumISSN Hae Julkaisufoorumista
2242-8070Asiasanat
Alkuperäislähde
https://yliopistopedagogiikka.files.wordpress.com/2017/12/2017_02_komonen.pdfJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27816113
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tutkiva oppiminen lukion biologian oppikirjojen, ylioppilaskokeiden ja biologian valintakokeiden tehtävissä
Kainulainen, Marleena (2018)Syksyllä 2016 voimaan astuneessa opetussuunnitelman perusteissa biologian opetukselta edellytetään tutkimuksellisten työtapojen käyttöä, sillä ne kehittävät oppilaan vuorovaikutus- ja ajatteluntaitoja opeteltavan asiasisällön ... -
Biologian opettajaopiskelijoiden asenteet verkko-opetusta kohtaan ja verkkokeskustelun soveltuvuus biologian opetukseen
Nykänen, Mari (2014)Verkko-opiskelu tarjoaa hyvät mahdollisuudet etäopiskeluun. Verkko-opiskelussa korostuvat joustavuus ja itseohjautuvuus. Konstruktivistinen oppiminen on noussut keskeiseksi oppimisteoriapohjaksi myös verkko-opinnoissa. ... -
Biomolekyylit kemian opetuksessa sekä lukion kemian, biologian ja terveystiedon oppikirjoissa
Saarimäki, Laura (2017)Tämän tutkielman kirjallisessa osassa selvitettiin biomolekyylien; hiilihydraattien, proteiinien, nukleiinihappojen ja lipidien kemiallisia ominaisuuksia. Tarkoituksena oli selvittää näiden rakenteita sekä niihin liittyviä ... -
Tablet-tietokoneiden käyttö ihmisen biologian opetuksessa : tapaustutkimus 9. luokan oppilailla
Hytönen, Teija (2015)Tutkimuksessa selvitettiin tablet-tietokoneiden opetuskäytön vaikutuksia bio-logian sisältötietojen oppimiseen ja syvällisempään ymmärtämiseen. Lisäksi selvitettiin, millaisia vaikutuksia tablet-tietokoneiden käytöllä on ... -
Biologian alan uusien opiskelijoiden lajintuntemustaidot sekä motivaatio opiskelualaansa kohtaan
Ollila, Birgitta (2016)Lajintuntemustaidot ovat osa biologian alan asiantuntijuutta ja ne auttavat ymmärtämään syvemmin mm. luonnon monimuotoisuutta, kestävän kehityksen periaatteita sekä syy-seuraus-suhteita ympäristössä. Valitettavasti useiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.