Intuitio luovassa prosessissa : fenomenologinen tutkimus improvisaatioammattilaisten kokemuksista
Intuition merkityksen osana ihmisen tiedonkäsittelyä on todettu kasvavan silloin, kun kyseessä on kognitiivisesti monimutkainen prosessi ja pyrkimyksenä on tuottaa uutta informaatiota esimerkiksi taiteellisen luomisen kautta, eikä vain summata olemassa olevaa tietoa. Intuitio on todettu ylivertaiseksi tiedontuottajaksi tilanteissa, joissa tietoa on liian vähän tai liikaa. Tiedostamattoman mielen puolella operoivaa intuitiota on tutkittu pitkään, mutta harvemmin musiikintutkimuksen kentässä. Tutkielma käsittelee ihmisen ajattelun prosessia, intuition määritelmää, toimintamallia ja havainnointia sekä luoviin prosesseihin, erityisesti improvisaatioon liittyviä ilmiöitä.
Tutkimusaineisto on kerätty toteuttamalla elisitointihaastatteluita (Petitmengin 2006) musiikki- ja teatterialan improvisaatioammattilaisille (Iiro Rantalalle, Timo Alakotilalle, Matt Higbeelle ja Nnamdi Ngwelle). Aineisto antaa idiografista tietoa tutkimushenkilöiden improvisaation aikaisista kokemuksista sekä tavoista valmistautua improvisaatioon. Haastatteluaineiston analyysi on sijoitettu eksistentiaalisen fenomenologian viitekehykseen. Prosessissa lähtökohtana on holistinen ihmiskuva ja kokemus fenomenologisena ilmiönä.
Tutkielmassani tarkastelen intuition ilmenemistä spontaanissa päätöksentekoprosessissa, intuitioon virittäytymistä sekä tutkimusmetodin soveltuvuutta improvisaation aikaisen intuition kokemuksen
tutkimiseen. Tuon myös esille elisitointihaastatteluun metodina yksilöllisesti, ympäristöllisesti ja
taiteenlajisidonnaisesti vaikuttavia tekijöitä. Työn tavoitteena on luoda kokonaisvaltainen kuva intuition
hyödyntämisestä osana päätöksentekoprosessia, tässä tapauksessa taiteellista luomista. Työssä
pohditaan intuition soveltuvuutta eksplisiittiisenä käsitteenä improvisaation aikaisen kokemuksen
tarkasteluun.
Tuloksena voidaan todeta, että improvisaation aikaiset esireflektiiviset kokemukset ovat monimuotoisia
ja hyvin henkilökohtaisia. Vaikka tutkittavat eivät eksplisiittisesti määritelleet intuitiota vaikuttimeksi
improvisaation aikaiseen päätöksentekoon, tarjoaa intuition käsite relevantin kiinnekohdan analyysille.
Samalla improvisaation fenomenologinen peilaus intuitiotutkimukseen antaa laajan pinta-alan luovan
päätöksentekoprosessin tarkasteluun. Tutkimus osoittaa, että intuitiotutkimukselle improvisaation
kontekstissa on tarvetta. Jatkotutkimuksen mahdollistamiseksi tulee kehittää metodeja, joilla voidaan
täsmällisesti syventyä sekä musiikki- että teatteri-improvisaation aikaisen kokemuksen tutkimiseen.
...
Muu nimeke
Fenomenologinen tutkimus improvisaatioammattilaisten kokemuksistaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hermeneuttis-fenomenologinen tutkimus osallistujien kokemuksista vuoden 2015 Tavistock-seminaarista
Huovinen, Roosa (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ja tulkita osallistujien jälkikäteen sanotettuja kokemuksia vuoden 2015 Tavistock-seminaarista. Lisäksi tämän hermeneuttis-fenomenologisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ... -
Mielenterveyden kokemusasiantuntijat : fenomenologinen tutkimus toisen asteen kokemuksista
Soronen, Kari (2016)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mielenterveyden kokemusasiantuntijoiden kokemuksia toiminnan henkilökohtaisista merkityksistä ja koetuista yhteiskunnallisista vaikutusmahdollisuuksista. Lisäksi selvitetään ... -
Viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta
Tynys, Tina (2021)Improvisointi on ollut aina osa musiikkia, mutta tästä huolimatta vasta viime vuosien aikana on alettu puhumaan sen tärkeydestä osana musiikin sekä soiton opetusta. Vuonna 2017 julkaistussa taiteen perusopetuksen ... -
"Okei, kokeillaan! N-Y-T nyt!" : lasten musiikillinen ryhmäluovuus iPadeilla ja koulusoittimilla
Rautanen, Heli (2016)Luovuuden ja musiikillisen improvisaation sekä musiikkiteknologian käytön osuus uudessa musiikin Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014) lisääntyy ja omaa musiikillista keksintää tulisi olla kaikilla luokka-asteilla. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.