Kehittämistutkimus : TVT:n tehokas integrointi matematiikan digitaaliseen ylioppilaskokeeseen valmistautumisessa
Nykyään tieto- ja viestintäteknologialla (TVT) on yhä suurempi rooli suomalaisessa perusopetuksessa sekä lukiokoulutuksessa.
Erilaiset laitteet ja sovellukset ovat tuoneet myös uusia mahdollisuuksia erityisesti matematiikan opetukseen. Tämän
tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä on TVT:n käytön nykytila matematiikan opetuksessa sekä mitkä asiat ohjaavat matematiikan digitaalista ylioppilaskoetta ja millainen kokeesta on tulossa. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa kehitysehdotuksia matematiikan digitaaliseen ylioppilaskokeeseen sekä siihen, miten TVT:a voitaisiin tehokkaasti integroida matematiikan opetuksessa. Tutkimus toteutetaan kehittämistutkimuksena, jossa ongelma-analyysin pohjalta tarkoituksena on luoda kehittämistuotos, jota koulut ja opettajat voivat tulevaisuudessa käyttää hyödyksi. Nowadays information and communication technology (ICT) has an increasing role in the Finnish primary school and upper secondary school education. Various devices and applications have also brought new oppurtunities particularly in the teaching of mathematics. The purpose of this thesis is to find out what is the current state of ICT use in mathematics teaching and what are the things that regulate the digital matriculation exam of mathematics and how is the exam going to be. The aim of the thesis is to produce development suggestions for digital matriculation exam of mathematics and how to effectively integrate ICT into mathematics teaching. The research is carried out as a design-based research where based on a problem analysis the purpose is to create an output that schools and teachers can utilize in the future.
Muu nimeke
TVT:n tehokas integrointi matematiikan digitaaliseen ylioppilaskokeeseen valmistautumisessaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sanallisten tehtävien esiinmarssi : lyhyen matematiikan ylioppilaskoetehtävät vuosina 1970-2009
Vihtilä, Merja (2011) -
What are the barriers to teaching computational thinking?
Muilu, Mikko (2021)Computers were popularized about 40 years ago in the ’80s and the internet 20 years ago in the early 2000s, but the consistent implementation of computer science (CS) is still in early stages in many primary and middle ... -
How can networks help encourage the development and professionalisation of innovative early STEM Education in a changing world?
Lundell, Jan; Borde, Badin; Filtzinger, Barbara; Hansen, Hinnerk; Henke, Nina; Oberthür, Julia; O’Donnell, Carol; Pahnke, Janna; Pasquinelli, Elena; Sadadou, Djian; Vogel, Anna-Carolina (LUMA-keskus Suomi, 2023)Maailma muuttuu monimutkaisemmaksi ja vaatii muun muassa STEM*-osaamista ja lukutaitoa oppijoilta, yhteisön jäseniltä ja yhteiskunnilta. Siksi laadukkaalle varhaiselle STEM-koulutukselle tarvitaan laajaa puolustamista. ... -
4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijoiden kokema pystyvyys tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen
Lehti, Vilma (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää 4. ja 5. vuosikurssin opettajaopiskelijoiden suhtautumista sekä koettua pystyvyyttä tieto- ja viestintäteknologian opettamiseen. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisellä ... -
Pedagoginen tuki tietotekniikan hyödyntämisessä kemian opetuksessa
Tuukkanen, Jussi (2013)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä kemian opettajat toivovat pedagogiselta tuelta ja miten pedagoginen tuki vaikuttaa tietotekniikan käyttöön kemian opetuksessa. Tutkimuksen teoriaosuudessa analysoidaan aikaisempien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.