Show simple item record

dc.contributor.advisorKoivula, Merja
dc.contributor.authorKleemola, Tiia
dc.date.accessioned2017-12-20T17:53:49Z
dc.date.available2017-12-20T17:53:49Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1809643
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56472
dc.description.abstractNykyisin tieto- ja viestintäteknologian käyttö yleistyy jokaisella elämän osa-alueella ja sitä kautta sen merkitys kasvaa myös lasten elämässä. Lapsia pidetään helposti ja nopeasti tietoa omaksuvina diginatiiveina, mutta opetuksella on suuri merkitys uuden asian omaksumisessa. Opettajien taidot ja asenteet heijastuvat myös lasten oppimiseen. Tässä tutkimuksessa selvitetään lastentarhanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä ja mediakasvatuksesta osana varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen pedagogiikkaa. Tutkimuksessa selvitetään myös sitä, kuinka lasten osallisuus nähdään tieto- ja viestintäteknologian käytön ja mediakasvatuksen yhteydessä. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto on kerätty internetissä julkaistun kyselylomakkeen avulla. Kyselyyn vastasi 34 lastentarhanopettajaa. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulosten perusteella tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään varhaiskasvatuksessa vielä melko maltillisesti. Syiksi teknologian vähäiselle käytölle mainittiin muun muassa budjettisyyt, osaamisen puute ja kielteiset asenteet. Toisaalta suurin osa vastaajista piti tieto- ja viestintäteknologiaa tärkeänä osana tämän päivän yhteiskuntaa ja näki siksi sen käytön opettelun tärkeänä jo varhaiskasvatuksessa. Mediakasvatus sen sijaan oli enemmän arkipäivää vastaajien työyhteisöissä ja sen merkitys etenkin usean eri orientaatioalueen yhdistäjänä tuli tässä tutkimuksessa esiin. Sekä tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen että mediakasvatus nähtiin keinoina motivoida lapsia toimintaan ja luoda koko lapsiryhmän yhteisiä projekteja, jotka vahvistavat lasten osallisuutta.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (80 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othervarhaiskasvatus
dc.subject.othertieto- ja viestintäteknologia
dc.subject.othermediakasvatus
dc.subject.otherosallisuus
dc.title"Nykypäivää, motivointia ja osallisuutta" : lastentarhanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä sekä mediakasvatuksesta osana varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa
dc.title.alternativeLastentarhanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä sekä mediakasvatuksesta osana varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201712204830
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.date.updated2017-12-20T17:53:49Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysotieto- ja viestintätekniikka
dc.subject.ysomediakasvatus
dc.subject.ysoosallisuus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record