dc.contributor.advisor | Koivula, Merja | |
dc.contributor.author | Kleemola, Tiia | |
dc.date.accessioned | 2017-12-20T17:53:49Z | |
dc.date.available | 2017-12-20T17:53:49Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1809643 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56472 | |
dc.description.abstract | Nykyisin tieto- ja viestintäteknologian käyttö yleistyy jokaisella elämän osa-alueella ja sitä kautta sen merkitys kasvaa myös lasten elämässä. Lapsia pidetään helposti ja nopeasti tietoa omaksuvina diginatiiveina, mutta opetuksella on suuri merkitys uuden asian omaksumisessa. Opettajien taidot ja asenteet heijastuvat myös lasten oppimiseen. Tässä tutkimuksessa selvitetään lastentarhanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä ja mediakasvatuksesta osana varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen pedagogiikkaa. Tutkimuksessa selvitetään myös sitä, kuinka lasten osallisuus nähdään tieto- ja viestintäteknologian käytön ja mediakasvatuksen yhteydessä.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto on kerätty internetissä julkaistun kyselylomakkeen avulla. Kyselyyn vastasi 34 lastentarhanopettajaa. Aineiston analyysimenetelmänä on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulosten perusteella tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään varhaiskasvatuksessa vielä melko maltillisesti. Syiksi teknologian vähäiselle käytölle mainittiin muun muassa budjettisyyt, osaamisen puute ja kielteiset asenteet. Toisaalta suurin osa vastaajista piti tieto- ja viestintäteknologiaa tärkeänä osana tämän päivän yhteiskuntaa ja näki siksi sen käytön opettelun tärkeänä jo varhaiskasvatuksessa. Mediakasvatus sen sijaan oli enemmän arkipäivää vastaajien työyhteisöissä ja sen merkitys etenkin usean eri orientaatioalueen yhdistäjänä tuli tässä tutkimuksessa esiin. Sekä tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen että mediakasvatus nähtiin keinoina motivoida lapsia toimintaan ja luoda koko lapsiryhmän yhteisiä projekteja, jotka vahvistavat lasten osallisuutta. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (80 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | varhaiskasvatus | |
dc.subject.other | tieto- ja viestintäteknologia | |
dc.subject.other | mediakasvatus | |
dc.subject.other | osallisuus | |
dc.title | "Nykypäivää, motivointia ja osallisuutta" : lastentarhanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä sekä mediakasvatuksesta osana varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa | |
dc.title.alternative | Lastentarhanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian käytöstä sekä mediakasvatuksesta osana varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201712204830 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.date.updated | 2017-12-20T17:53:49Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | tieto- ja viestintätekniikka | |
dc.subject.yso | mediakasvatus | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |