Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMönkölä, Sanna
dc.contributor.authorUimonen, Veli-Kalle
dc.date.accessioned2017-12-20T13:26:31Z
dc.date.available2017-12-20T13:26:31Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56465
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena on selvittää, miten pelejä voidaan hyödyntää tekoälyjen kehityksessä. Tavoitteena löytää informaatioita siitä, että onko pelejä pelaavien tekoälyjen tekniikat ja menetelmät hyödyllisiä siirryttäessä reaalimaailman tekoälysovelluksiin. Täyden informaation peleissä tekoälyt ovat jo päihittäneet pelien ammattilaiset, mutta epätäydellisen informaation pelejen tuomat inhimilliset haasteet, kuten riskianalysointi, reagointi ja vastustajien tunteminen, ovat tuoneet haasteen tekoälyjen suunnittelussa tämänkaltaisissa peleissä. Pelejen tuoma hyöty tekoälykehityksessä on huomattu olevan suuri ja niiden odotetaan auttavan myös inhimillisyyden kehittämisessä tekoälyille.fi
dc.description.abstractThe goal of this thesis is to find out how games can influence the development of artificial intelligence. The aim is to determine if the methods used in games can inspire changes to real-world applications. In perfect information games the gameplay of artificial intelligence has surpassed professional human players but the challenges of imperfect information games, such as risk analysis, reactions, and knowledge of the opponent, have brought challenges in the development of artificial intelligence in such games. Games have been found out to be a good platform for artificial intelligence development and are expected to help with developing human-like behaviour.en
dc.format.extent23
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othertekoäly
dc.subject.otherpelit
dc.subject.otherkehittäminen
dc.titleTekoälyn kehittäminen hyödyntäen pelejä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201712204821
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.date.updated2017-12-20T13:26:31Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot