Strategisen toimittajaverkon elinkaari toimijoiden kokemana
Tekijät
Päivämäärä
2017Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämä työ kuvaa yhden strategisen toimittajaverkoston 20 vuoden pituisen elinkaaren sekä kärkiyrityksen (verkoston perustaja) että neljän toimittajayrityksen näkökulmasta. Tavoitteena on ymmärtää verkoston elinkaarta, sen vaiheita ja sisäisen ja ulkoisen ympäristön muutostekijöitä ja kartoittaa mitä verkoston tuottamaa osaamista on jäänyt käyttöön eri toimijoille. Tämän tutkimuksen teoreettisena näkökulmana ovat verkoston elinkaari; sen vaiheiden ja suhteiden prosessimainen kehitys. (Håkansson 2001, Baum 2008, Valkokari 2006.) Tutkimuksen pääaineiston muodostavat verkoston jäsenten haastattelut. Tutkimusnäkökulma on subjektivistinen. Haastattelut analysoitiin ja verrattiin teoriaan sekä muiden tutkimusten tuloksiin. Tutkimuksen tuloksena syntyy verkoston elinkaari – toimijoiden kokemusten polkuna. Tälle polulle sijoittuu isoja sisäisen ja ulkoisen ympäristön muutoksia. Yritysten johdon sitoutuminen ja verkoston johtamis- ja kehittämisresurssien todetaan olleen verkoston synty- ja organisoitumisvaiheessa merkittävä menestystekijä. Kirjallisuuden mukaan verkoston taloudellinen menestys on parhaiten verkostoa koossa pitävä voima. (Möller 2009, 77–78.) Tämän tutkimuksen havainto on, että se voi myös olla uhka verkostolle, mikäli verkoston johtamis- ja kehittämisresurssit suunnataan muuhun toimintaan. Veturin puuttuessa juna ei liiku. Kärkiyrityksen useat sisäiset muutokset ja reagointi ulkoisiin muutoksiin vaikuttivat verkoston elinkaareen. Yllättävä tulos on, että vaikka verkosto onnistui tavoittamaan/ylittämään sille asetetut tavoitteet, monenkeskinen verkostotoiminta loppui. Jäljelle jäi toimittajaverkko. Hankintastrategian painopiste muuttui hinta-ohjautuvaksi ja globaalimmaksi. Kulttuurisena muutos näyttäytyy siirtymisenä kumppanuudesta ja suomalaisesta luottamuskulttuurista kohti juridiikkaa painottavaa sopimuskulttuuria. Tällä muutoksella on ollut vaikutusta luottamukseen ja yhteistyön syvyyteen. Verkostovuosista on jäänyt jäsenyrityksiin paljon osaamista: kustannusten parempi tuntemus ja -hyödyntäminen, verkoston johtamis- ja kehittämismalli, informaation ja tilaus-toimitusprosessin tehostaminen sekä teknologian parempi hyödyntäminen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Verkoston organisaatioidentiteetti : Seinäjoen yliopistokeskus toimijoiden kokemana
Pellinen, Maiju (2007)Verkostot ja erilaiset yhteistyön muodot ovat olleet suosittuja politiikan, organisaatiotutkimuksen ja sosiologian alueilla jo pitkään. Verkostojen hyötyjä ja haittoja on tarkasteltu runsaasti, mutta vähemmän huomiota ovat ... -
Verkostotalous ja luottamus
Ruuskanen, Petri (Jyväskylän yliopisto, 2003) -
Urheilun ympäristövastuuverkosto liikuntakulttuurin ympäristövastuullisuuden edistäjänä : haastattelututkimus verkoston toiminnasta ja toimintamahdollisuuksista
Tattinen, Heidi (2020)Ympäristöasioiden hallinnan merkitys on kasvanut jokaisella yhteiskunnan osa-alueella ja ympäristöhallintaan liittyvä tutkimus on lisääntynyt huomattavasti. Myös liikunta- ja urheilukulttuuriin liitettävät ympäristökysymykset ... -
Sustainability strategies for business : an integrated approach with a life cycle perspective
Horn, Susanna (University of Jyväskylä, 2014)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.