Verkoston organisaatioidentiteetti : Seinäjoen yliopistokeskus toimijoiden kokemana
Verkostot ja erilaiset yhteistyön muodot ovat olleet suosittuja politiikan,
organisaatiotutkimuksen ja sosiologian alueilla jo pitkään. Verkostojen hyötyjä ja haittoja
on tarkasteltu runsaasti, mutta vähemmän huomiota ovat saaneet verkostossa
työskentelevien käsitykset verkostosta. Näitä käsityksiä tarkastellaan tässä tutkielmassa.
Tutkielmassa perehdytään verkoston jäsenten käsityksiin verkostosta organisaatioidentiteetin
näkökulmasta. Organisaatioidentiteetin käsitteen katsotaan vastaavan
kysymyksiin keitä me olemme, mikä on meidän tehtävämme, ja mitä haluaisimme olla.
Tutkimuksen teoriaosuudessa esitellään verkostomuotoisen organisaation rakennetta,
haasteita ja hallintaa, sekä tarkastellaan organisaatioidentiteetin käsitettä,
tutkimusparadigmoja ja tehdään katsaus aikaisempiin organisaatioidentiteetin tutkimuksiin.
Teorian avulla luodaan pohja verkoston organisaatioidentiteetin tutkimiselle.
Tutkimuksen kohdeorganisaatio on Seinäjoen yliopistokeskus, joka koostuu viiden
yliopiston toiminnasta. Organisaatioidentiteetin luonnetta selvitetään tarkastelemalla
kohdeorganisaation jäsenten tulkintoja ja käsityksiä kohdeorganisaatiosta. Tutkimuksen
empiirinen aineisto on hankittu kyselyn ja teemahaastattelun avulla. Kysely lähetettiin
kaikille kohdeorganisaation jäsenille, joista 24 prosenttia vastasi. Haastateltavina oli
yhdeksän kohdeorganisaation henkilöstön jäsentä, joiden joukossa oli eri tehtävien ja
yksiköiden edustajia. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällön analyysiä.
Kerätyn aineiston ja teoriapohjan avulla pohditaan miten kohdeorganisaation jäsenet
hahmottavat organisaationsa, ovatko siitä syntyneet tulkinnat yhdenmukaisia ja millaiseksi
he kokevat oman yksikkönsä suhteen verkostoon. Tutkielman tuloksista voidaan päätellä,
että kohdeorganisaation jäsenet hahmottavat organisaation pääpiirteet hyvin yhtenäisesti.
Tulosten perusteella Seinäjoen yliopistokeskusta luonnehditaan pääasiassa sen
perustamisen taustalla olevilla syillä, ja se koetaan vahvasti alueellisena toimijana. Monille
yliopistokeskus on kuitenkin jäänyt vielä vieraaksi, eikä sen katsota näkyvän omassa
työssä. Vaikka yliopistokeskus mielletään vielä kehittyvänä toimijana, katsotaan sen
tuottavan lisäarvoa yksiköilleen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Organisaatioidentiteetti merkityksen tuottajana
Tapanainen, Anne (2013)Tutkimuskohteena on organisaatioidentiteetti organisaation sisäisenä ilmiönä. Tutkimuksen tarkoituksena oli pyrkiä ymmärtämään, minkälaisia merkityksiä organisaation jäsenet antavat organisaationsa identiteetin piirteille, ... -
Luova laatu ja arvoinnovaatiot oppivan verkoston tuottamina : tapaustutkimus rakennuspuutuoteteollisuuden verkostosta
Arhio, Kaija (Jyväskylän yliopisto, 2007)This research focuses on quality and value innovations, which has been studied in the context of wooden building components manufacturing network. The aim is to understand how value innovations have been built and what the ... -
Strategisen toimittajaverkon elinkaari toimijoiden kokemana
Koivunen, Anne (2017)Tämä työ kuvaa yhden strategisen toimittajaverkoston 20 vuoden pituisen elinkaaren sekä kärkiyrityksen (verkoston perustaja) että neljän toimittajayrityksen näkökulmasta. Tavoitteena on ymmärtää verkoston elinkaarta, sen ... -
Diversiteetti ja narratiivisuus : tutkielmia diskursiivisesta organisaatiotodellisuudesta
Sintonen, Teppo (Jyväskylän yliopisto, 2008)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.