"Tämä on kuin pieni oma valtakunta jossa voimme itse tehdä mitä haluamme" : rintamamiestaloelämäntapa sosiaalisen median kontekstissa
Tiivistelmä-Abstract
Maisterintutkielma käsittelee rintamamiestaloon liitettyä elämäntapaa sosiaalisen median kontekstissa 2010-luvulla. Tutkielman lähtökohtana olivat yhteisöpalvelu Facebookissa tehdyt havainnot keskustelua herättävistä aiheista.
Aineistolähtöistä analyysiä varten rekrytoitiin Facebookin rintamamiestaloa käsittelevistä suljetuista keskusteluryhmistä henkilöitä, jotka vastasivat sähköpostitse lähetettyyn puolistrukturoituun kyselyyn. Vastauksia kyselyyn saatiin 25 kappaletta. Vastausten pohjalta muodostettiin kaksi pääteemaa, jotka olivat 1) aktiivinen omaehtoinen toiminta ja elämäntahdin hidastaminen sekä 2) rintamamiestaloelämään liitetyt arvostukset ja asenteet.
Vastausten perusteella todettiin, että rintamamiestaloelämä näyttäytyy elämäntapana, johon aktiivisen tekemisen ja toiminnan rinnalla liittyy pyrkimys hidastamiseen ja elämän leppoistamiseen. Yhteistä tälle kokonaisuudelle on vahva kokemus omaehtoisuudesta. Toisen merkittävän pääteeman mukaan rintamamiestaloelämäntapa näyttää aineiston perusteella sisältävän paljon arvostuksia ja asumiseen liittyviä asenteita, joita ovat ympäristön arvostus ja kunnioittaminen, menneen ajan ihannointi sekä vahva tietoisuus asumiseen ja elämäntapaan liittyvistä lainalaisuuksista.
Tutkielma osoittaa, että rintamamiestalo on monimerkityksellinen arjen tila, joka mahdollistaa omaehtoisen, haastavan, mutta myös antoisan ja merkityksellisen, omaehtoisen elämäntavan toteuttamisen. Tilan merkityksiä tuotetaan päivittäin ottamalla tilaa haltuun aktiivisen toiminnan ja tietoisten asumiseen liittyvien ideologioiden työstämisen kautta. Taloa ja sen merkityksiä tuotetaan ja uusinnetaan myös keskustelemalla verkon välityksellä rintamamiestaloelämäntapaan liittyvistä teemoista. Sosiaalisen median mahdollistamien palveluiden avulla työstetään asumista ja elämäntapaa. Foorumeilla esitellään elämäntapaan liittyvää kuvastoa, jaetaan mielipiteitä, kokemuksia ja neuvoja sekä hyödynnetään ja tuotetaan eritasoista asiantuntijapuhetta, jolle tyypillistä on omakohtaisiin kokemuksiin perustuva kokemusasiantuntijuus.
...
Muu nimeke
Rintamamiestaloelämäntapa sosiaalisen median kontekstissaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Fomo-kuluttaminen nuorten kuluttajien keskuudessa sosiaalisen median kontekstissa
Hakkarainen, Lotta (2023)’Fear of missing out’ eli ‘fomo’ on tunnettu ilmiö erityisesti nuorten keskuudessa. Merkittävä fomo-käsitteeseen liittyvä tekijä on sosiaalinen media, joka on myös merkittävä markkinointikanava, jossa tavoitetaan erityisesti ... -
Teknologia liikkumisen vauhdittajana vai koristeena? : sykemittarin käytön merkitykset sykemittarin käyttäjille
Ajanko, Mirja (2012)JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Liikuntatieteiden laitos/ liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta AJANKO, MIRJA: Teknologia liikkumisen vauhdittajana vai koristeena? – sykemittarin käytön merkitykset sykemittarin käyttäjille Pro ... -
Sosiaalinen media suomalaisessa museokentässä : haastattelu- ja kyselytutkimus museoiden sosiaalisen median valinnoista ja kokemuksista
Toivonen, Jari (2016)Tutkielma käsittelee suomalaisten museoiden sosiaalisen median käyttöä ja kokemuksia. Siinä on haastateltu kuutta museoalalla toimivaa henkilöä. Aineistoa on kerätty myös museoille suunnatulla kyselyllä ja asiakaskyselyllä. ... -
Sosiaalisen median ei-käyttäjät uutisten välttelijöinä
Routasuo, Essi (2022)Tutkielmassa selvitettiin sosiaalisen median ei-käytön ja uutisten välttelyn yhteisiä piirteitä. Uutiset joutuvat nykyaikaisessa mediamaisemassa kilpailemaan monien viihteellisempien sisältöjen kanssa. Sosiaalisen median ... -
Kilpailija vai kirittäjä? : case-tutkimus sosiaalisen median mahdollisuuksista osallistuvaan journalismiin alueellisissa sanomalehdissä
Salo, Aki (2015)Tämän pro gradu -työn tarkoituksena oli tarkastella miten alueelliset sanomalehdet hyödyntävät sosiaalista mediaa ja sen kautta lukijoitaan uutistyönsä tukena. Näkökulma oli koko toimitusorganisaatiossa, ei yksittäisissä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.