dc.contributor.advisor | Mäntynen, Anne | |
dc.contributor.advisor | Perkkilä, Päivi | |
dc.contributor.author | Murtomäki, Maija | |
dc.date.accessioned | 2017-12-15T05:44:01Z | |
dc.date.available | 2017-12-15T05:44:01Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1809847 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56346 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena on keskustelunanalyysin keinoin selvittää, miten aikuisen ohjaustoiminta vaikuttaa lapsen tekstintuottamiseen sadutustilanteessa. Sadutustilanteen tarkoituksena on antaa kertojalle mahdollisuus kertoa sellainen tarina kuin hän itse haluaa. Saduttaja vastaanottaa tarinan, kirjaa sen ja lukee syntyneen tarinan lopuksi ääneen, jotta sadutettava voi tehdä siihen halutessaan muutoksia. Sadutusta on tutkittu paljon kasvatustapahtumana aikuisen ja lapsen välisen vurovaikutuksen näkökulmasta. Tämä tutkimus täydentää näitä tutkimusnäkökulmia lähestymällä sadutustilannetta tekstitilanteena, jossa aikuisen tekstintuottamisen ohjaustoiminnalla on keskeinen rooli tilanteen eteenpäin viemisessä ja tarinatekstin tuottamisessa. Tutkimuksen aineisto koostuu seitsemästä erillisestä 4–5-vuotiaan lapsen ja aikuisen kahdenvälisestä videoidusta sadutustilanteesta. Keskustelunanalyysin keinoin päästään käsiksi aikuisen ja lapsen keskustelun vuoropareihin ja nähdään, miten aikuisen ohjauspuhe vaikuttaa lapsen tekemiin ratkaisuihin tekstitilanteessa.
Tutkimuksen tulosten mukaan sadutustilanne koostuu tekstitilanteena rakenteellisesti kuudesta osasta: tilanteen käynnistäminen, toisen osallistujan aktivoiminen mukaan vuorovaikutukseen, siirtymä kohti tekstiä, tarinan synnyttämisdialogi, siirtymä pois tekstistä ja tilanteen lopettaminen. Aikuisen ohjauspuhe ulottuu kaikkiin näihin toimintajaksoihin. Aikuinen ohjaa lapsen tekstintuottamista kehotuksilla ja ohjeilla, kysymyksillä, oman toimintansa mukauttamisella, kuittauksilla ja siirtymien merkeillä, reaktioilla ja eläytymisellä, kommentoinnilla, eri mittaisilla toistojaksoilla, korjauksilla sekä tilanteen ja toiminnan selostamisella. Tutkimustulosten mukaan tämän aikuisen ohjauspuheen avulla lapsen tekstitilanteessa toimimisen taidot ja tekstintuottamisen taidot kehittyvät, ja lapsi saa tukea myönteisen tekstintuottajaomakuvan rakentamiseen.
Tutkimusraportissa tutkimustuloksia pohditaan myös alkuopetuksen äidinkielen opetuksen kannalta. Sadutustilanteen ohjauskäytänteitä voidaan hyödyntää lukemaan opettamisessa, puhutun ja kirjoitetun kielen siirtymävaiheessa. Sadutuksen keinoin voidaan rakentaa kouluarkeen kohtaamisen tiloja lapsen ja aikuisen, lapsiryhmän jäsenten ja koulun yhteistyötahojen välille. Sadutustilanteen vuorovaikutuksen toteuttaminen laajentaa tarinantuottamistoimintaa pelkän äidinkielen oppiaineen piiristä myös osaksi uuden opetussuunnitelman mukaista monialaista oppimista. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (147 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | tekstintuottaminen | |
dc.title | Olipa kerran elämänsä loppuun asti : aikuisen sadutustilanteen tekstintuottamisen ohjauskäytänteiden tarkastelua ja soveltamista esi- ja alkuopetuksen konteksteissa | |
dc.title.alternative | Aikuisen sadutustilanteen tekstintuottamisen ohjauskäytänteiden tarkastelua ja soveltamista esi- ja alkuopetuksen konteksteissa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201712154706 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.date.updated | 2017-12-15T05:44:01Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 309 | |
dc.subject.yso | tekstitaito | |
dc.subject.yso | sadutus | |
dc.subject.yso | keskustelunanalyysi | |
dc.subject.yso | ohjaus | |
dc.subject.yso | aikuiset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |