Vertaisoppiminen mobiililaitteita hyödyntäen erityisopetuksen luokassa
Tutkimus tarkastelee erityisen tuen oppilaiden työskentelyä yhteisen aiheen parissa. Tutkimuksessa kuvataan, millaisia vertaisoppimisen keinoja tutkimuksen kohteena olevat oppilaat käyttivät oppimisprosessissaan. Tutkimuksessa kuvataan myös oppilaiden omaksumia työskentelyä edistäviä ja jarruttavia rooleja oppituntien aikana. Lisäksi selvitettiin, miten oppilaat hyödynsivät tablet-tietokoneita (Apple iPad) oppimistilanteessa. Luokkatilanteessa toteutettuun tapaustutkimukseen osallistui neljä yhdeksännen luokan erityisen tuen oppilasta. Heidän tehtävänään oli opiskella yhdessä ihmisen ruuansulatuksen päävaiheet ja tuottaa aiheesta kirjallinen työ hyödyntäen BookCreator-sovellusta. Oppitunnit videoitiin ja videoaineistosta eroteltiin vertaisoppimista kuvaavia episodeja, joiden kestoa ja laatua analysoitiin. Yleisin vertaisoppimisen keino oppimisprosessissa oli kysymysten esittäminen. Yhteisen työskentelyn edetessä oppilaat omaksuivat selkeitä rooleja, joiden avulla oppilaat ohjasivat ja kannattelivat yhteistä työskentelyä kohti päämäärää. Mobiililaitteilla oli vertaisoppimista edistävä tehtävä. Lisäksi ne toimivat oppimista tukevina apuvälineinä. Erityisoppilaalle luontaisin tapa oppia yhdessä vertaisen kanssa on kysymysten avulla oppiminen. Kysymykset loivat toiminnalle raamit ja rytmin. Mobiililaitteet puolestaan lisäsivät oppilaiden toimintakykyä mahdollistaen itsenäisen tiedonhaun. Tietojen nopea jakaminen tiivisti oppimisryhmän yhteisen oppimisen äärelle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien käsityksiä mobiiliteknologian hyödyntämisestä perusopetuksessa
Cowell, Minna (2013)Cowell, Minna. OPETTAJIEN KÄSITYKSIÄ MOBIILITEKNOLOGIAN HYÖDYNTÄMISESTÄ PERUSOPETUKSESSA. Kasvatustieteen pro gradu – työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2013. 88 sivua. Julkaisematon. Pro gradu – työssäni ... -
Designing a mobile learning framework for a formal educational context
Rikala, Jenni (University of Jyväskylä, 2015) -
Mobiiliteknologian vaikutukset moniajoon
Vainiomäki, Julia (2018)Tutkielma käsittelee mobiiliteknologian vaikutuksia moniajoon (engl. multitasking). Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Lähteinä käytettiin pääasiallisesti tieteellisiä artikkeleita liittyen mobiiliteknologiaan ... -
Sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilöstön osaaminen mobiiliteknologioiden hyödyntämisessä asiakastyössä
Leikas, Leena (2017)Teknologian kehittyminen näkyy myös sosiaali- ja terveyspalveluissa, minkä takia sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilöstöltä vaaditaan osaamisen kehittämistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sosiaali- ja ... -
Mobiiliteknologian aiheuttama teknostressi korkeakoulussa
Parviainen, Teemu (2024)Tässä tutkielmassa tutkitaan mobiiliteknologian aiheuttamaa teknostressiä korkeakoulu opiskelijoiden keskuudessa. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, mitkä mobiiliteknologian piirteet aiheuttavat teknostressiä ja, millaisia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.