University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opettajien käsityksiä mobiiliteknologian hyödyntämisestä perusopetuksessa

Thumbnail
View/Open
550.4Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Cowell, Minna
Date
2013
Discipline
Kasvatustiede

 
Cowell, Minna. OPETTAJIEN KÄSITYKSIÄ MOBIILITEKNOLOGIAN HYÖDYNTÄMISESTÄ PERUSOPETUKSESSA. Kasvatustieteen pro gradu – työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2013. 88 sivua. Julkaisematon. Pro gradu – työssäni tutkin opettajien käsityksiä mobiiliteknologian hyödyntämisestä perusopetuksessa. Tutkimukseni tarkoituksena oli saada selville opettajien yleisimpiä tapoja käsittää ja kokea mobiiliteknologian hyödyntäminen opetuksessa sekä löytää eroja tai samankaltaisuuksia, joita esiintyy opettajien tavoissa omaksua mobiiliteknologia osana opetusta. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluin, jonka rungon rakensin Engeströmin täydellisen oppimisprosessin mukaisesti. Haastattelu aineistonkeruumenetelmänä korosti opettajien tulkintoja omista käsityksistään sekä kokemuksistaan. Haastattelin tutkimukseeni kymmentä opettajaa Keski- ja Etelä- Suomesta. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, jossa tutkimushenkilöiden haastatteluista kerättiin merkitysyksiköitä. Merkitysyksiköt muodostivat 14 käsityskategoriaa, jotka analyysin abstraktimmalla tasolla yhdistyivät Engeströmin täydellisen oppimisprosessin osatekijöihin, joita ovat motivoituminen, orientoituminen, sisäistäminen, ulkoistaminen, opittavan tiedon arviointi sekä kontrolli. Opettajat käsittivät yleisimmin teknologiset taitonsa, mobiililaitteiden tekniset ominaisuudet, opettajien kokemattomuuden mobiililaitteiden opetuksellisesta hyödyntämisestä, koulun sääntöjen mobiililaitteiden käytöstä sekä työn määrän lisääntymisen asettavan haasteita mobiiliteknologian hyödyntämiselle opetuksessa. Opettajien yleisimmän käsityksen mukaan mobiililaitteet olivat kiinnostavia, uusia toimintatapoja mahdollistavia oppimisen apuvälineitä, joilla on laajat pedagogiset mahdollisuudet. Opettajien yleisimmän käsityksen mukaan perinteinen luokkaopetus tulee pitämään pintansa, mutta ovat kiinnostuneita jatkossakin hyödyntämään mobiililaitteita oppimisen apuvälineinä. Opettajien käsitysten mukaan mobiililaitteet tuovat lisäarvoa opetukseen, koska kokevat ne osana lasten ja nuorten maailmaa. Tulevaisuudessa olisi kiinnostavaa tutkia, kuinka tutkimukseen osallistuneet opettajat ovat ottaneet mobiiliteknologian osaksi jokapäiväistä opetustaan. Avainsanat: opettaja, mobiiliteknologia, perusopetus, täydellinen oppimisprosessi, ekspansiivinen oppiminen. ...
Keywords
opettaja mobiiliteknologia perusopetus täydellinen oppimisprosessi ekspansiivinen oppiminen opettajat langaton tekniikka mobiililaitteet oppimisprosessi oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305191702

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21156]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre