Show simple item record

dc.contributor.advisorLuoma-aho, Vilma
dc.contributor.authorKoivisto, Minna
dc.date.accessioned2017-11-27T10:57:26Z
dc.date.available2017-11-27T10:57:26Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1802386
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56013
dc.description.abstractDigitalisaation myötä yritykset ja brändit rakentavat online-yhteisöjä sitouttaakseen asiakkaita ja kuluttajia tiiviimmin omien sisältöjensä pariin. Taustalla on usein tavoite liiketoiminnan kasvusta, mutta myös kuluttajien sitouttamisesta ja aktiivisesta vuorovaikutuksesta heidän kanssaan. Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu niitä tekijöitä, motiiveja, jotka saavat kuluttajan osallistumaan online-yhteisön toimintaan. Tutkimus on toteutettu aiempien tutkimusten tuottaman teoriatiedon sekä määrällisen aineiston avulla. Työn aineisto on kerätty kohdeorganisaation online-yhteisön käyttäjille suunnatulla kyselyllä, jossa on hyödynnetty aiempaa osallistumisen motiiveja mittaavaa tutkimusta soveltaen sitä kohdeorganisaatiolle sopivaksi. Mittarin tarkoituksena oli selvittää motiiveja, jotka korostuvat vastaajien keskuudessa, kun heille esitettiin erilaisia väittämiä tutkimuksen kohteeseen liittyen. Motiiveja tarkasteltiin eri muuttujien, kuten sukupuolen, iän, asumismuodon, työelämän position sekä asuinmaakunnan kautta. Tämän lisäksi tarkasteltiin vastaajien sosiaalisen median käyttöä sekä heidän kiinnostustaan kohdeorganisaation rakentamiin sisältöihin. Analysointitapana käytettiin ristiintaulukointia. Tulosten perusteella voidaan todeta, että tutkimuksen kohde brändinä on tunnettu ja sen sisällöt tunnetaan hyvin, mutta motivaatio yhteisön rakentamiseen ja vuorovaikutukseen muiden kuluttajien kanssa on hyvin vähäinen. Vaikuttavissa motiiveissa korostuivat erityisesti hedonistisen palkkion kokemus sekä brändin sisältöjen hyödyntäminen ajantasaisen tiedon lähteenä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (77 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othermotiivi
dc.subject.othermotivaatio
dc.subject.otheronline-yhteisö
dc.subject.othersitoutuminen
dc.subject.othersosiaalinen media
dc.titleOsallistujien motivaation muodostuminen ja hyödyntäminen online-yhteisössä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201711274384
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYhteisöviestintäfi
dc.contributor.oppiaineOrganizational Communicationen
dc.subject.methodKvantitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2017-11-27T10:57:27Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi3131
dc.subject.ysoyritykset
dc.subject.ysoasiakkaat
dc.subject.ysositouttaminen
dc.subject.ysoarvonluonti
dc.subject.ysoverkkoyhteisöt
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoosallistuminen
dc.subject.ysomotiivit
dc.subject.ysositoutuminen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record