dc.contributor.advisor | Pellinen, Jukka | |
dc.contributor.author | Lampinen, Samu | |
dc.date.accessioned | 2017-11-23T16:43:10Z | |
dc.date.available | 2017-11-23T16:43:10Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1802416 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55997 | |
dc.description.abstract | Tilintarkastuslainsäädännössämme tapahtui merkittävä muutos vuonna 2016. Merkittävimmät muutokset koskivat tilintarkastajien hyväksymistä, valvontaa, tilintarkastusraportointi, tilintarkastajien tarjoamien palvelujen rajoituksia ja tilintarkastusvelvollisuuden rajoja. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia auktorisoitujen tilintarkastajien kokemuksia ja näkemyksiä erityisesti tilintarkastusraportoinnissa tapahtuneista muutoksista.
Uudistuneen raportointikäytännön lisäksi tämä tutkimus kohdistuu tilintarkastajien
käsityksiin raportoinnin kehittämistarpeista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto koostui viidestä
haastattelusta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, joissa haastateltiin KHT–tilintarkastajia. Tämän tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimivat lakimuutoksen
valmisteludokumentit, tilintarkastuslainsäädäntö, -normisto ja tilintarkastuksen käytäntöä
koskeva teoria.
Tästä tutkimuksesta on mahdollista muodostaa käsitys KHT–tilintarkastajien kokemuksista
ja näkemyksistä muuttuneesta tilintarkastusraportoinnista. Ennen lainsäädännön
muutosta uskottiin, että tilintarkastajien työmäärä ja vastuut tulisivat lisääntymään
merkittävästi. Lainsäätäjien tavoitteena oli muuttaa tilintarkastuskertomukset informatiivisemmiksi
ja samalla madaltaa kynnystä mukautetun tilintarkastuskertomuksen antamiselle.
Tutkimuksen tulosten perusteella tilintarkastajien työmäärä ei kuitenkaan ole merkittävästi
lisääntynyt uusien raportointivastuiden myötä. Myöskään vastuiden ei ole koettu
juuri lisääntyneen. Haastateltujen tilintarkastajien näkemysten mukaan tilintarkastuskertomusten
informatiivisuuden lisäämiseen liittyvä tavoite on onnistuttu saavuttamaan.
Vastaavasti mukautettua tilintarkastuskertomusta ei tilintarkastajien mukaan ole
muuttuneen lainsäädännön seurauksenakaan helpompaa antaa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (56 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | tilintarkastuslainsäädäntö | fi |
dc.subject.other | tilintarkastusraportointi | fi |
dc.subject.other | tilintarkastuskertomus | fi |
dc.title | Tilintarkastusraportoinnin muutokset tilintarkastajan näkökulmasta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201711234356 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kauppakorkeakoulu | fi |
dc.contributor.tiedekunta | School of Business and Economics | en |
dc.contributor.laitos | Taloustieteet | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Laskentatoimi | fi |
dc.contributor.oppiaine | Accounting | en |
dc.subject.method | Teemahaastattelu | |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2017-11-23T16:43:10Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 20421 | |
dc.subject.yso | tilintarkastuslaki | |
dc.subject.yso | tilintarkastus | |
dc.subject.yso | raportointi | |
dc.subject.yso | tilintarkastuskertomukset | |
dc.subject.yso | tilintarkastajat | |
dc.subject.yso | vastuu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |