Digitaalinen osaaminen hyvinvointi- ja palvelualan opiskelijoiden kokemana
Tutkimus tarkastelee hyvinvointi- ja palvelualan opiskelijoiden kokemuksia digitaalisesta osaamisesta ammatillisissa opinnoissa, joihin on sisältynyt tavoitteellista työssäoppimista. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden näkemyksiä digitaalisen osaamisen mahdollisuuksista ammattitaidon ylläpitämisessä ja kehittämisessä sekä digitaalisen osaamisen merkitystä ammatillisen kasvun rakentumisen tukena. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä tarkasteltiin työelämää ja osaamista digitaalisessa yhteiskunnassa.
Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen aineisto kerättiin kymmenessä teemahaastattelussa. Osallistujat olivat 19‒58-vuotiaita opiskelijoita Pohjois-Suomen alueella. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Opiskelijoiden digitaalinen osaaminen osoittautui heterogeeniseksi ja koulutusalasidonnaiseksi. Päätelaitteita käytettiin päivittäin. Tvt-opinnoissa korostuivat koulun tietojärjestelmät sekä koulutusalakohtaiset ohjelmat. Aikuisopiskelijoiden henkilökohtaistamisen tarve korostui. Tietoteknisen osaamisen koettiin vastaavan työelämän vaatimuksia. Tietoa haettiin tietoverkoista, ja etenkin tiedonhakuun toivottiin lisäohjausta. Sosiaalinen media toimi vertaistukena.
Digitaalisen osaamisen kehittyminen rakentui onnistumisista ja positiivisista kokemuksista työpaikalla, mikä motivoi ja vahvisti opiskelijoiden ammattitaitoa. Vuorovaikutuksen ja ihmisläheisyyden nähtiin säilyvän digitalisaation lisääntymisestä huolimatta. Digitaalisen osaamisen merkitys osana ammattitaitoa näyttäisi muodostuvan työssäoppimispaikan toimintamalleista ja omakohtaisista kokemuksista sekä koulutuksen ns. teoriaopinnoista. Digitaalinen osaaminen käsitteenä kaipaa selkeyttämistä käytännön toimenpiteiksi erilaisissa oppimisympäristöissä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Enhancing practitioners’ skills to work in the digital context
Kettunen, Jaana (Publications Office of the European Union, 2021) -
Strategic competence and the transformative role of ICT in lifelong guidance
Vuorinen, Raimo; Kettunen, Jaana (Publications Office of the European Union, 2021) -
Näyttöä on! : ammattiosaamisen näyttöjen toteutuminen käytännössä
Anttila, Pirkko; Kukkonen, Päivi; Lempinen, Petri; Nordman-Byskata, Carina; Pesonen, Keijo; Tuomainen, Soili; Hietala, Risto; Räisänen, Anu (Koulutuksen arviointineuvosto, 2010) -
Näyttöä on! : ammattiosaamisen näyttöjen toteutuminen käytännössä : tiivistelmä
Anttila, Pirkko; Kukkonen, Päivi; Lempinen, Petri; Nordman-Byskata, Carina; Pesonen, Keijo; Tuomainen, Soili; Hietala, Risto; Räisänen, Anu (Koulutuksen arviointineuvosto, 2010) -
We have evidence! : how vocational skills demonstrations have been implemented in practice : summary
Anttila, Pirkko; Kukkonen, Päivi; Lempinen, Petri; Nordman-Byskata, Carina; Pesonen, Keijo; Tuomainen, Soili; Hietala, Risto; Räisänen, Anu (Finnish Education Evaluation Council, 2010)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.