Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMarttunen, Miikka
dc.contributor.authorKarhu, Elisa
dc.date.accessioned2017-11-05T14:42:20Z
dc.date.available2017-11-05T14:42:20Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1737862
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55768
dc.description.abstractTutkimus tarkastelee hyvinvointi- ja palvelualan opiskelijoiden kokemuksia digitaalisesta osaamisesta ammatillisissa opinnoissa, joihin on sisältynyt tavoitteellista työssäoppimista. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden näkemyksiä digitaalisen osaamisen mahdollisuuksista ammattitaidon ylläpitämisessä ja kehittämisessä sekä digitaalisen osaamisen merkitystä ammatillisen kasvun rakentumisen tukena. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä tarkasteltiin työelämää ja osaamista digitaalisessa yhteiskunnassa. Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen aineisto kerättiin kymmenessä teemahaastattelussa. Osallistujat olivat 19‒58-vuotiaita opiskelijoita Pohjois-Suomen alueella. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Opiskelijoiden digitaalinen osaaminen osoittautui heterogeeniseksi ja koulutusalasidonnaiseksi. Päätelaitteita käytettiin päivittäin. Tvt-opinnoissa korostuivat koulun tietojärjestelmät sekä koulutusalakohtaiset ohjelmat. Aikuisopiskelijoiden henkilökohtaistamisen tarve korostui. Tietoteknisen osaamisen koettiin vastaavan työelämän vaatimuksia. Tietoa haettiin tietoverkoista, ja etenkin tiedonhakuun toivottiin lisäohjausta. Sosiaalinen media toimi vertaistukena. Digitaalisen osaamisen kehittyminen rakentui onnistumisista ja positiivisista kokemuksista työpaikalla, mikä motivoi ja vahvisti opiskelijoiden ammattitaitoa. Vuorovaikutuksen ja ihmisläheisyyden nähtiin säilyvän digitalisaation lisääntymisestä huolimatta. Digitaalisen osaamisen merkitys osana ammattitaitoa näyttäisi muodostuvan työssäoppimispaikan toimintamalleista ja omakohtaisista kokemuksista sekä koulutuksen ns. teoriaopinnoista. Digitaalinen osaaminen käsitteenä kaipaa selkeyttämistä käytännön toimenpiteiksi erilaisissa oppimisympäristöissä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (90 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherdigitaalinen osaaminen
dc.titleDigitaalinen osaaminen hyvinvointi- ja palvelualan opiskelijoiden kokemana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201711054140
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.subject.methodTeemahaastattelu
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2017-11-05T14:42:20Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysohyvinvointiala
dc.subject.ysopalveluala
dc.subject.ysoammatillinen kehitys
dc.subject.ysoammattitaito
dc.subject.ysotieto- ja viestintätekniikka
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysotyössäoppiminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot