Siirtyminen alakoulusta yläkouluun kemian opetuksen näkökulmasta
Tekijät
Päivämäärä
2017Tässä pro gradu –tutkielmassa on tutkittu oppilaiden siirtymävaihetta alakoulusta yläkouluun erityisesti kemian opettamisen näkökulmasta. Tutkimuksessa on tarkasteltu erilaisia toimintamalleja, joiden avulla koulut helpottavat oppilaiden siirtymävaihetta ja heidän sen aikana kohtaamiaan haasteita. Siirtymävaiheessa nuori kokee suuria muutoksia murrosiän vaikutuksesta sekä uuden oppimisympäristön ja uusien ihmissuhteiden näkökulmasta. Tutkimuksen teoriaosassa on selvitetty aiempia tutkimustuloksia aiheesta. Kokeellisessa osassa tehtiin kyselytutkimus siirtymävaiheessa oleville oppilaille ja haastattelututkimus heidän opettajilleen.
Kyselytutkimukseen osallistui kaksi kuudetta luokkaa ja kaksi seitsemättä luokkaa kahdelta eri paikkakunnalta. Jokaisesta tutkimukseen osallistuneesta koulusta haastateltiin kahta opettajaa opettajien näkökulman selvittämiseksi. Tutkimuksen perimmäisenä tarkoituksena oli selvittää vaikuttaako kuudennella luokalla tehty ainekohtainen vierailu yläkoulun kemian luokkaan oppilaiden odotuksiin ja asenteisiin kemian opiskelua kohtaan.
Tutkimuksessa ilmenneet oppilaiden ajatukset ja odotukset siirtymisestä yläkouluun olivat samankaltaisia kuin kirjallisuudesta löytyvät odotukset. Kirjallisuuskatsausta tehtäessä ei löydetty tietoa oppilaiden odotuksista kemian opiskelua kohtaan. Kokeellisen tutkimuksen mukaan oppilailla on melko epärealistiset odotukset kemian opiskelua kohtaan, sillä heidän käsityksensä mukaan kemian tunneilla tehdään ainoastaan räjähtäviä kemiallisia kokeita. Tutkimuksen mukaan oppilaat, jotka vierailivat kemian oppitunnilla alakoulun aikana olivat innostuneempia kemian opiskelusta ja heillä oli realistisemmat odotukset kemian opiskelua kohtaan siirtyessään yläkouluun.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kemian oppimisvalmiuksien osatekijät ja niiden rakentumisen tukeminen nivelvaiheessa alakoulusta yläkouluun
Pekkarinen, Jatta (2023)Tässä tutkielmassa tarkasteltiin 7.-luokkalaisten kemian oppimisvalmiuksia. Tavoitteena oli selvittää, miten 7.-luokkalaiset saisivat kemian oppimiseen mahdollisimman hyvän alun. Kirjallisuudesta selvitettiin kemian ... -
Vanhempien tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
Ylinen, Karoliina (2015)Tutkimuksessa selvitettiin vanhempien tuen eri osa-alueiden, lämpimyyden, vanhempien tietämyksen, nuoren kanssa keskustelemisen sekä kotitehtävissä auttamisen, ohjaamisen ja autonomian tukemisen yhteyksiä nuorten sisään- ... -
Äitien antaman tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
Ylinen, Karoliina; Aunola, Kaisa; Metsäpelto, Riitta-Leena; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Kiuru, Noona (Niilo Mäki Instituutti, 2016)Tutkimuksessa selvitettiin äitien antaman tuen yhteyttä nuorten sisään- ja ulospäinsuuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen alakoulusta yläkouluun siirryttäessä. Äitien antaman tuen osa-alueina tarkasteltiin äitien nuorelleen ... -
Siirtymä alakoulusta yläkouluun yhtenäis- ja erilliskouluissa : siirtymään liittyvät huolet nuorilla
Rautiainen, Oona; Rissanen, Laura; Kiuru, Noona; Hirvonen, Riikka (Niilo Mäki Instituutti, 2017)Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia koulusiirtymään liittyviä huolia nuorilla on ennen ja jälkeen alakoulusta yläkouluun siirtymisen. Lisäksi tarkasteltiin, pysyvätkö huolet kuudennella ja seitsemännellä luokalla ... -
Äitien antaman tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
Ylinen, Karoliina; Aunola, Kaisa; Metsäpelto, Riitta-Leena; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Kiuru, Noona (Niilo Mäki Instituutti, 2016)Tutkimuksessa selvitettiin äitien antaman tuen yhteyttä nuorten sisään- ja ulospäinsuuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen alakoulusta yläkouluun siirryttäessä. Äitien antaman tuen osa-alueina tarkasteltiin äitien nuorelleen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.