dc.contributor.advisor | Välisaari, Jouni | |
dc.contributor.author | Kyrkkö, Laura | |
dc.date.accessioned | 2017-10-27T14:11:00Z | |
dc.date.available | 2017-10-27T14:11:00Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1736738 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55719 | |
dc.description.abstract | Tässä pro gradu –tutkielmassa on tutkittu oppilaiden siirtymävaihetta alakoulusta yläkouluun erityisesti kemian opettamisen näkökulmasta. Tutkimuksessa on tarkasteltu erilaisia toimintamalleja, joiden avulla koulut helpottavat oppilaiden siirtymävaihetta ja heidän sen aikana kohtaamiaan haasteita. Siirtymävaiheessa nuori kokee suuria muutoksia murrosiän vaikutuksesta sekä uuden oppimisympäristön ja uusien ihmissuhteiden näkökulmasta. Tutkimuksen teoriaosassa on selvitetty aiempia tutkimustuloksia aiheesta. Kokeellisessa osassa tehtiin kyselytutkimus siirtymävaiheessa oleville oppilaille ja haastattelututkimus heidän opettajilleen.
Kyselytutkimukseen osallistui kaksi kuudetta luokkaa ja kaksi seitsemättä luokkaa kahdelta eri paikkakunnalta. Jokaisesta tutkimukseen osallistuneesta koulusta haastateltiin kahta opettajaa opettajien näkökulman selvittämiseksi. Tutkimuksen perimmäisenä tarkoituksena oli selvittää vaikuttaako kuudennella luokalla tehty ainekohtainen vierailu yläkoulun kemian luokkaan oppilaiden odotuksiin ja asenteisiin kemian opiskelua kohtaan.
Tutkimuksessa ilmenneet oppilaiden ajatukset ja odotukset siirtymisestä yläkouluun olivat samankaltaisia kuin kirjallisuudesta löytyvät odotukset. Kirjallisuuskatsausta tehtäessä ei löydetty tietoa oppilaiden odotuksista kemian opiskelua kohtaan. Kokeellisen tutkimuksen mukaan oppilailla on melko epärealistiset odotukset kemian opiskelua kohtaan, sillä heidän käsityksensä mukaan kemian tunneilla tehdään ainoastaan räjähtäviä kemiallisia kokeita. Tutkimuksen mukaan oppilaat, jotka vierailivat kemian oppitunnilla alakoulun aikana olivat innostuneempia kemian opiskelusta ja heillä oli realistisemmat odotukset kemian opiskelua kohtaan siirtyessään yläkouluun. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (111 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | siirtyminen | |
dc.subject.other | alakoulu | |
dc.subject.other | yläkoulu | |
dc.subject.other | oppiminen | |
dc.subject.other | kemia | |
dc.subject.other | kemian oppiminen | |
dc.subject.other | siirtyminen yläkouluun | |
dc.title | Siirtyminen alakoulusta yläkouluun kemian opetuksen näkökulmasta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201710274081 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kemian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Chemistry | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kemian opettajankoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher education programme in Chemistry | en |
dc.date.updated | 2017-10-27T14:11:01Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4034 | |
dc.subject.yso | siirtymävaihe | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | kemia | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | odotukset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |