Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVälisaari, Jouni
dc.contributor.authorKyrkkö, Laura
dc.date.accessioned2017-10-27T14:11:00Z
dc.date.available2017-10-27T14:11:00Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1736738
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55719
dc.description.abstractTässä pro gradu –tutkielmassa on tutkittu oppilaiden siirtymävaihetta alakoulusta yläkouluun erityisesti kemian opettamisen näkökulmasta. Tutkimuksessa on tarkasteltu erilaisia toimintamalleja, joiden avulla koulut helpottavat oppilaiden siirtymävaihetta ja heidän sen aikana kohtaamiaan haasteita. Siirtymävaiheessa nuori kokee suuria muutoksia murrosiän vaikutuksesta sekä uuden oppimisympäristön ja uusien ihmissuhteiden näkökulmasta. Tutkimuksen teoriaosassa on selvitetty aiempia tutkimustuloksia aiheesta. Kokeellisessa osassa tehtiin kyselytutkimus siirtymävaiheessa oleville oppilaille ja haastattelututkimus heidän opettajilleen. Kyselytutkimukseen osallistui kaksi kuudetta luokkaa ja kaksi seitsemättä luokkaa kahdelta eri paikkakunnalta. Jokaisesta tutkimukseen osallistuneesta koulusta haastateltiin kahta opettajaa opettajien näkökulman selvittämiseksi. Tutkimuksen perimmäisenä tarkoituksena oli selvittää vaikuttaako kuudennella luokalla tehty ainekohtainen vierailu yläkoulun kemian luokkaan oppilaiden odotuksiin ja asenteisiin kemian opiskelua kohtaan. Tutkimuksessa ilmenneet oppilaiden ajatukset ja odotukset siirtymisestä yläkouluun olivat samankaltaisia kuin kirjallisuudesta löytyvät odotukset. Kirjallisuuskatsausta tehtäessä ei löydetty tietoa oppilaiden odotuksista kemian opiskelua kohtaan. Kokeellisen tutkimuksen mukaan oppilailla on melko epärealistiset odotukset kemian opiskelua kohtaan, sillä heidän käsityksensä mukaan kemian tunneilla tehdään ainoastaan räjähtäviä kemiallisia kokeita. Tutkimuksen mukaan oppilaat, jotka vierailivat kemian oppitunnilla alakoulun aikana olivat innostuneempia kemian opiskelusta ja heillä oli realistisemmat odotukset kemian opiskelua kohtaan siirtyessään yläkouluun.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (111 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othersiirtyminen
dc.subject.otheralakoulu
dc.subject.otheryläkoulu
dc.subject.otheroppiminen
dc.subject.otherkemia
dc.subject.otherkemian oppiminen
dc.subject.othersiirtyminen yläkouluun
dc.titleSiirtyminen alakoulusta yläkouluun kemian opetuksen näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201710274081
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosKemian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Chemistryen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKemian opettajankoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher education programme in Chemistryen
dc.date.updated2017-10-27T14:11:01Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi4034
dc.subject.ysosiirtymävaihe
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysokemia
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoodotukset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot