dc.contributor.author | Grönholm, Carita | |
dc.contributor.author | Juvonen, Robert | |
dc.date.accessioned | 2017-10-23T13:28:15Z | |
dc.date.available | 2017-10-23T13:28:15Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1730424 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55668 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa liikunnanopettajien näkemyksiä liikunnan oppilasarvioinnista vuonna 2014 valmistuneen perusopetuksen valtakunnallisen opetussuunnitelman mukaan. Tutkimuksessa selvitetään myös, onko iällä tai sukupuolella yhteyttä opettajien näkemyksiin. Tutkimuksen kohteena olivat mm. opettajien perehtyminen ja suhtautuminen vuoden 2014 opetussuunnitelman mukaiseen arviointiohjeistukseen, opetussuunnitelman vaikutus käytännön arviointityöhön sekä opettajien näkemykset vuoden 2014 opetussuunnitelman mahdollisuuksista ja haasteista arviointityössä.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella tammikuun 2017 aikana LIITO ry:n jäsenrekisterin kautta. Kyselyyn vastasi yhteensä 104 yläkoulun liikunnanopettajaa, joista 63 oli naista ja 41 miestä. Aineistoa analysoitiin ristiintaulukoinnin ja khiin-neliö testin avulla. Kyselyn viimeinen kysymys oli avoin, ja sen vastaukset teemoiteltiin.
Liikunnanopettajat suhtautuivat varsin eri tavoin vuoden 2014 opetussuunnitelman arviointiohjeistukseen, sillä vastausten hajonta oli suuri. Kielteisesti suhtautuvia oli kaikista vastaajista 41 prosenttia, myönteisesti suhtautuvia 46 prosenttia ja loput 13 prosenttia eivät osanneet sanoa kantaansa. Opettajista 73,1 prosenttia oli sitä mieltä, että uusi arviointiohjeistus tulee lisäämään opettajan työmäärää verrattuna aikaisempaan. Avoimissa vastauksissa opettajat toivat esiin enemmän uuden arviointiohjeistuksen haasteita (47 kpl), kuin sen mahdollisuuksia (20 kpl). Useimmiten esiin noussut haaste oli arviointiohjeistuksen ymmärrettävyys ja objektiivisuuden puute arvioinnissa. Hyvänä asiana nähtiin oppilaiden itsearviointi ja lisääntyvä tieto omasta edistymisestä liikunnassa. Nuoret (26–43 -vuotiaat) liikunnanopettajat kertoivat perehtyneensä arviointiohjeistukseen uudessa opetussuunnitelmassa vanhempia (44–61 -vuotiaita) paremmin. Nuoremmat liikunnanopettajat kokivat uudistuneen liikunnan oppilasarvioinnin ohjeistuksen oikeudenmukaisemmaksi verrattaessa vanhempien liikunnanopettajien näkemyksiin. Mies- ja naisopettajien välillä ei merkitseviä eroja näkemyksissä havaittu.
Opettajien suhtautuminen arviointiohjeistukseen voi kertoa osaltaan siitä, että uutta asiaa ei ollut vielä täysin omaksuttu ja sitä kohtaan saatettiin tuntea muutosvastarintaa. Kyselyn tekohetkellä uusi opetussuunnitelma ei vielä ollut käytössä kaikissa yläkouluissa, ja hieman alle puolet vastanneista opettajista oli toteuttanut arviointia sen ohjeistuksen mukaisesti. Avoimissa vastauksissa esiin nousi huoli siitä, miten arvioida oppilaita tulevaisuudessa tasavertaisesti, ja miten arvosanan voi perustella. Kokemus siitä, että työmäärä tulee lisääntymään, saattaa lisätä kielteistä suhtautumista uutta arviointiohjeistusta kohtaan. Tulevaisuudessa liikunnanopettajien oppilasarviointityötä voitaisiin tukea tarjoamalla täydennyskoulutusta ja lisää työkaluja arviointiin. | fi |
dc.description.abstract | PE teachers' views of assessment in the 2014 curriculum.
The aim of this study was to find out how PE teachers view the new assessment guidance in the 2014 curriculum. Study also examines the possible differentiation of age or gender groups in the views. Targets of the study were: teachers orientation to the new curriculum, how well the curriculum is understood, curriculum`s effect on the teachers practical assessment work, common attitude towards the curriculum and teachers views about the possible challenges and possibilities that the new curriculum will bring.
Data was collected with electric questionnaire during January 2017. There was 104 PE teachers from upper comprehensive school that answered the questionnaire. 63 of them were women and 41 men. Data was analyzed by using Chi-square test and cross tabulation. Last question was open, which answers were themed.
PE teachers’ common attitude towards the new assessment guidance was evenly divided to negative and positive. 41 percent of the answerers had a negative relation towards the guidance and 46 percent had a positive relation towards the guidance. Rest 13 percent answered I can`t say. 73,1 percent felt like the new curriculum will increase their workload compared to earlier. In the open answers teachers brought up clearly more challenges (47 answers), than possibilities (20 answers), that the new assessment guidance might add to their work. Most common challenge that teachers answered was understanding the guidance and the lack of objectivity in it (17 times). Students increasing information about their progression in sports was the most often seen possibility (8 times). Statistically significant differences between age groups, was found in orientation towards the new curriculum. Young PE teachers (26–43-year old) had made themselves more familiar with it, than older (44–61-year old) teachers. As well, younger and older PE teachers had a different view on the fairness of the assessment guidance. Younger teachers felt that the new assessment guidance was fairer when compared to the views of older PE teachers. Significant differences were not found between genders.
Part of the teachers’ attitude towards the new curriculum might be explained by transform resistance. However the worry, of how to evaluate in future (which was shown in the open answers), surely reflects in teachers attitudes. Feeling of increasing workload, with the new curriculum, probably adds on the negative attitude. In future PE teachers’ | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (74 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | physical education student assessment | |
dc.subject.other | teachers' views | |
dc.subject.other | new curriculum | |
dc.subject.other | effects on the practical work | |
dc.title | Yläkoulun liikunnanopettajien näkemyksiä liikunnan oppilasarvioinnista perusopetuksen opetussuunnitelman 2014 mukaan | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201710234048 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2017-10-23T13:28:16Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | oppilasarviointi | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | asenteet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |