Kielteiseen asiakaspalautteeseen liittyvä keskustelu lentoyhtiön Facebook-sivulla
Tässä maisterintutkielmassa tarkasteltiin sosiaalisessa mediassa esiintyviä asiakkaiden ja yrityksen välisiä julkisia keskusteluita eli valitustilanteita, jotka saivat alkunsa asiakkaiden julkisesti esittämistä kielteisistä asiakaspalautteista. Tutkielman tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, millaista valitustilanteiden vuorovaikutus on, miten se etenee osapuolten välillä sekä miten kielteisiä asiakaspalautteita ja niistä syntyvää keskustelua hallitaan yhtiön toimesta.
Tarkastelun kohteena toimivat lentoyhtiö Icelandairin Facebook-sivujen julkaisuihin tulleet kielteiset asiakaspalautteet, jotka aloittivat yhtiön ja asiakkaiden väliset valitustilanteet. Tapauskohtaisesti keskusteluihin liittyi mukaan myös kolmansia osapuolia. Tutkimusaineiston muodostivat kesäkuun 2016 ja tammikuun 2017 välillä kerätyt luonnollisissa olosuhteissa syntyneet 16 valitustilannetta, joita tutkittiin laadullisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla.
Tulokset osoittavat, että kielteiset asiakaspalautteet syntyvät asiakkaan tyytymättömyydestä ostettuun palveluun, mutta myös aiemmin koetun asiakaspalvelun heikon laadun takia. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että valittaminen Facebookissa näyttää olevan seurausta asiakaspalvelun puutteellisuudesta muissa yhtiön asiakaspalvelukanavissa. Keskusteluista on nähtävissä, että julkinen vuorovaikutus tehostaa asiakkaiden valituksia ja niiden käsittelyä. Tuloksista selviää lisäksi, että valitustilanteet etenevät vaiheittain, mutta eteneminen ei ole ennustettavaa. Vuorovaikutuksen julkisuuden vuoksi eteneminen on riippuvaista myös mukaan liittyvistä muista asiakkaista sekä asiakkaiden halukkuudesta yhteistyöhön yhtiön kanssa.
Tuloksista nähdään, että yhtiön tilanteenhallinnan käytänteenä on pyrkiä ratkaisukeskeiseen vuorovaikutukseen ohjaamalla asiakkaita viralliseen asiakaspalautelomakkeeseen tai yksityisviestien pariin asian selvittämiseksi. Yhtiön vuorovaikutus julkisella sivulla on siis hillittyä ja asian edistämiseen keskittyvää. Tulosten valossa yrityksiä voidaan kehottaa tehostamaan vastauskäytänteitään sosiaalisessa mediassa sekä muissa asiakaspalvelukanavissa. Jatkotutkimusta olisi tarpeen kohdentaa esimerkiksi asiakkaiden ja yhtiön väliseen suljettuun asiakaspalveluun tutkimalla esimerkiksi yhtiön ja asiakkaiden välisten Facebookin yksityisviestien vuorovaikutusta ja siellä saavutettavia lopputuloksia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29704]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kansalaisjärjestön Facebookin käyttö : vuorovaikutuksen funktiot järjestön julkisella sivulla ja suljetussa ryhmässä
Huttunen, Kaisa (2016)Tämän puheviestinnän maisterintutkielman tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa siitä, miten ja mihin tarkoitukseen suomalainen kansalaisjärjestö käyttää Facebookia. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena. ... -
Conversational Gatekeeping : Social Interactional Practices of Post-Publication Gatekeeping on Newspapers’ Facebook Pages
Salonen, Margareta; Olbertz-Siitonen, Margarethe; Uskali, Tero; Laaksonen, Salla-Maaria (Routledge, 2023)Digital platforms, such as social media networks, have become intertwined in the news ecosystem, leading news media to lose their role as the sole gatekeeper in the public space. This development has given an active voice ... -
Äänestäjien keskustelut vaaleista : kevyttä jutustelua vai varsinaista politiikkaa?
Tainio, Susanna (2001) -
Understanding evolving organisational issues in social media
Zhang, Boyang (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this dissertation is to better understand the spread of issues in social media, a relatively new phenomenon that is not fully understood in academia. The phenomenon has also captured the interest of organisations, ... -
Älykkäät chatbotit organisaatioiden asiakaspalvelijoina – mahdollisuus vai haaste?
Hänninen, Hanna; Junkala, Jenni (2020)Digitalisaatio ja palveluiden sähköistyminen ovat luoneet täysin uudenlaisen maailman sekä kuluttajille että organisaatioille. Asiakkaiden tarpeet muuttuvat ja monipuolistuvat, jonka vuoksi organisaatioiden on myös muutettava ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.