Kielitutkinto porttina Suomeen ja astinkivenä suomen kieleen
Martikainen, M. (2017). Kielitutkinto porttina Suomeen ja astinkivenä suomen kieleen. Lähivõrdlusi. Lähivertailuja, 27, 182-211. https://doi.org/10.5128/LV27.06
Julkaistu sarjassa
Lähivõrdlusi. LähivertailujaTekijät
Päivämäärä
2017Oppiaine
Suomen kieliTekijänoikeudet
© Martikainen, 2017. This is an open access article under the terms of the Creative Commons License.
Artikkelissa tarkastellaan inkeriläisten paluumuuttajien
käsityksiä kielitutkinnosta, joka heidän oli suoritettava
saadakseen oleskeluluvan Suomeen niin sanotulla inkeriläisstatuksella.
Kielitutkinto oli käytössä vuosina 2003–2016. Tarkastelun
kohteena ovat myös tämän kielitutkinnon vaikutukset
kielenopiskeluun. Aineistona ovat paluumuuttovalmennukseen
osallistuneiden, tutkintoon valmistautuneiden henkilöiden (n =
97) vastaukset kyselyyn, jonka he tekivät ennen kielitutkinnon
suorittamista. Aineistoa tarkastellaan sisällönanalyysin keinoin.
Aineiston perusteella kielenoppijat tiesivät tutkinnon rakenteesta
ja sen suorittamisesta tietokoneella. Suorittajat olivat hyvin tietoisia
myös siitä, että tutkinnon hyväksytty suorittaminen on edellytys
Suomeen muutolle. Huomiota herättävää tässä aineistossa
oli tutkinnon suorittajien myönteinen suhtautuminen kielitutkintoon
ja kielen opiskeluun: tutkinnon lähetessä kielen opiskelusta
oli tullut kiinnostavampaa ja mieluisampaa kuin ennen. Se, mitä
tutkinnosta ajatellaan, voi vaikuttaa voimakkaasti siihen, kuinka
tutkintoon valmistaudutaan ja miten tutkinnossa onnistutaan.
Tämän aineiston perusteella inkeriläisopiskelijoilla oli hyvät edellytykset
onnistua tutkinnossaan.
...
Julkaisija
Eesti Rakenduslingvistika UhingISSN Hae Julkaisufoorumista
1736-9290Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27278783
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on © Martikainen, 2017. This is an open access article under the terms of the Creative Commons License.
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suomalaisen viittomakielen taitotasokuvainten ja arviointikriteereiden kehittäminen Yleisissä kielitutkinnoissa
Ahola, Sari; Ohranen, Sari; Neittaanmäki, Reeta (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)Artikkelissa kuvaamme lyhyesti suomalaisen viittomakielen taitotasokuvainten ja arviointikriteereiden kehittämistä ja siihen liittyvää validointiprosessia Soveltavan kielentutkimuksen keskuksessa. Suomalaisessa ... -
Digitaalisen koealustan pilotointi Yleisissä kielitutkinnoissa
Kekki, Jarkko; Rahikainen, Samuel; Visti, Jussi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)Yleiset kielitutkinnot ovat siirtymässä asteittain digitaaliseen muotoon. Tässä artikkelissa esitellään lyhyesti tätä muutosprosessia sekä kerrotaan maahanmuuttajille järjestetystä digitaalisen koealustan pilotoinnista ... -
Tilannetehtävät Yleisten kielitutkintojen suomen keskitason tutkinnon puhumisen osakokeessa
Ahola, Sari; Tossavainen, Henna (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2013)One task type in the oral test in the Finnish National Certificates (NC) language testing system is reacting to situations. This paper reports a content analysis of the task rubrics of five situational tasks used in the ... -
"Vierasta korostusta on niin vähän, että arvaan viro" : yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä suomenruotsalaisten puhumasta suomesta
Ohranen, Sari; Ahola, Sari (Estonian Association for Applied Linguistics, 2022)Artikkelissa tarkastelemme Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien (N = 44) käsityksiä suomenruotsalaisten puhujien (N = 9) oletetusta ensikielestä. Tutkimuksemme aineisto perustuu Suomen Akatemian rahoittamaan ... -
Kielitutkinnot ja muu laajamittainen kielitaidon arviointi Suomessa
Huhta, Ari; Hildén, Raili (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2016)This paper describes the development, current state and expected future development of the assessment systems that most of the papers in the present volume cover. Our focus is on the systems serving general education, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.