Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorAulos, Jade
dc.date.accessioned2017-10-09T11:38:50Z
dc.date.available2017-10-09T11:38:50Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1725772
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55590
dc.description.abstractAiheenani on Orff-pedagogiikan käyttö yläkoulussa ja lukiossa. Kiinnostuin aiheesta huomatessani, että Orff-pedagogiikkaa käytetään lähinnä varhaisiän musiikkikasvatuksessa, kuten musiikkileikkikoulussa ja alakoulun musiikinopetuksessa, mutta ei juurikaan yläkoulussa tai lukiossa. Varhaisiän musiikkikasvatuksessa ja alakoulussa on huomattu, että Orff-pedagogiikan kokonaisvaltainen ja oppilaslähtöinen opetus soveltuu hyvin musiikin opiskeluun. Kuitenkin jostakin syystä tällainen opetustapa ei ole siirtynyt yläkouluun ja lukioon asti. Tutkimuskysymyksiä on kaksi: miten Orff-pedagogiikkaa hyödynnetään yläkoulussa ja lukiossa ja millainen merkitys Orff-pedagogiikalla on opettajuuden näkökulmasta eli miten opettaja näkee sen osana omaa opettajuuttaan. Tutkimusmenetelmänä käytin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja observointia. Tein Orff-pedagogiikkaan, opettajuuteen sekä peruskoulun ja lukion valtakunnallisiin opetussuunnitelmiin liittyvistä kysymyksistä haastattelurungon, jota opettajat täydensivät kommenteillaan. Haastattelin neljää yli 20 vuotta musiikin aineenopettajana toiminutta yläkoulun ja/tai lukion opettajaa Etelä- ja Keski-Suomesta. Tiedonkeruuvaihe, eli haastattelut ja observoinnit, ajoittui syyskuun 2016 ja helmikuun 2017 välille. Kävin kouluilla observoimassa opettajien oppitunteja ja tuntien jälkeen haastattelin heitä. Haastatteluista ja observoinneista nousi esiin se, että suurimmalle osalle opettajista Orff-pedagogiikka ja sen periaatteet olivat jonkin verran tuttuja. Opettajat käyttivät Orff-pedagogiikan työtapoja, kuten musiikillista keksintää ja yhteissoittoa melko paljon opetuksessaan. Vähiten käytettyjä työtapoja olivat prosessityöskentely ja aktiivinen kuuntelu. Opettajista suurin osa ajatteli Orff-pedagogiikan soveltuvan hyvin tai erittäin hyvin yläkoulu- ja lukiokäyttöön. Haastatteluissa tuli myös ilmi, että Orff-pedagogiikan työtavat ja oppilaslähtöinen opetustyyli tukevat hyvin opetussuunnitelmia ja auttavat opettajaa näin ollen saavuttamaan opetussuunnitelmien tavoitteet. Observointi auttoi minua tutkijana näkemään, kuinka opettajat osasivat hyödyntää hyvin eri työtapoja työssään. Orff-pedagogiikalle on selvästi tarvetta myös yläkoulussa ja lukiossa, sillä haastateltavien mielestä se innostaa oppilaita oman musiikillisen luovuuden kehittämiseen. Orff-pedagogiikan kehollisuus ja sen eriyttämismahdollisuudet esimerkiksi soitossa voivat auttaa hyvin yläkoululaisia ja lukiolaisia löytämään musiikin ilo. Orff-pedagogiikka ei ole kaavoihin kangistunut metodi, vaan se antaa opettajalle ideoita toteuttaa omaa tyyliään.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (79 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherorff-pedagogiikka
dc.subject.otheryläkoulu
dc.subject.otherlukio
dc.subject.otheropetussuunnitelmat
dc.subject.otheropettajuus
dc.subject.othermusiikkikasvatusfi
dc.titleOrff-pedagogiikka yläkoulussa ja lukiossa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201710093963
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2017-10-09T11:38:50Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysoOrff-menetelmä
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoopettajuus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot